Název:
Interkulturalita ve výuce francouzštiny na českých školách
Překlad názvu:
Interculturalism in teaching French as a foreign language in Czech schools
Autoři:
Jamborová, Barbora ; Mištinová, Anna (oponent) ; Loucká, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] V důsledku globalizace mezinárodního prostoru vznikají nové politicko ekonomické společenské vztahy mezi jednotlivými státy a jejich občany. Vznikání nadnárodních společností, zprůchodňování hranic a s nimi spojená zvýšená pracovní a studijní mobilita implikují dříve nebývalou intenzitu mezikulturních kontaktů. Tyto skutečnosti vytvářejí nové společenské klima, jež se promítá i do politiky vzdělávání a obsahů vzdělávacích programů. Tato práce se zabývá interkulturním vzděláváním v CJV na českých školách. Teoretickým východiskem byl především Společenský evropský referenční rámec pro jazyky. Tento dokument Rady Evropy představuje novou koncepci jazykovho vzdělávání pro evropské státy. Odpovídá na otázky: jak se jazykům učit, jak je vyučovat a jak toto učení hodnotit. Cílem Rámce je především formování Evropských občanů schopných jednat v současném plurikulturním světě. Rámec umožňuje tvorbu společných programů CJV a nabízí nástroje společného hodnocení. K tomuto účelu zavádí tzv. deskriptory úrovní. Jednotlivé úrovně jsou popisovány pomocí dílčích kompetencí. Kompetence jsou souhrnem znalostí, dovedností a vlastností, které jedinci umožňují provádět určité úkony. Interkulturní vzdělávání je jedním z prostředků k dosahování cílů vytyčených Rámcem. Přesto je mu vedle osvojováníjazykové komunikativní kompetence...Due to globalization new politico-economic relations between countries and their citizens have been developing. Interactions between nations and cultures has been intensified with the advent of multinational corporations, the opening of borders and the increase of student and workforce mobility. The above-mentioned phenomena create a new social climate which is reflected in the educational policies and in curricula. This paper looks into the intercultural education in teaching French as a foreign language at Czech schools. The theoretical part is grounded in the Common European Framework of Reference (CEFR). This document written by the Council of Europe introduces the new concept of language teaching in European countries. It deals with questions such as how to learn languages, how to teach them and how to evaluate the process of teaching and learning. The overall objective of the CEFR is to train European citizens to operate in today's multicultural world. The CEFR enables the creation of common curricula and common methods of evaluation. For this purpose the CEFR introduces the so called 'level descriptions'. Individual levels are described through competences. Competences comprise knowledge, abilities, and individual's characteristics that enables the person to perform certain acts. Intercultural...