Název:
Ztráta místa
Překlad názvu:
Loss of place
Autoři:
Pištěcká, Zora ; Nitsche, Martin (vedoucí práce) ; Pětová, Marie (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce se z pozice fenomenologické interpretace prostorovosti zabývá tématem ztráty místa jakožto určité polohy vztahu člověka a světa. Pro první přiblížení k danému tématu je předvedeno pojetí ztráty místa norského teoretika architektury Christiana Norberg-Schulze, jehož definiční charakteristika místa může být chápána jako přechod mezi klasicky chápanou prostorovostí (jako trojrozměrnou souvislostí předmětů) a prostorovostí promýšlenou z hlediska filosofie. V dalším textu je pak prostřednictvím interpretace prací německého filosofa Martina Heideggera promýšleno téma ztráty místa v souvislosti s Heideggerovým motivem součtveří (Geviert), otázky po bytí (Seinsfrage) a otázky po technice. V tomto kontextu je pak místo vyloženo jako ontologicko-významově konstitutivní oblast a ztráta místa jako ztráta orientace ve významech (či ztráta významů samých), které ontologicky určují povahu světa.This thesis considers, from the point of phenomenological interpretation of spaciousness, the theme loss of place as a particular position of the relationship between man and the world. The initial approach to this theme is showing the conception of loss of place by Norwegian theorist of architecture Christian Norberg-Schulz. His definition of place can be understood as a crossing between a classical understanding of spaciousness (as a three-dimensional connection of objects) and spaciousness which has been studied in terms of philosophy. Furthermore, the text studies, by means of interpretation of the works of German philosopher Martin Heidegger, the theme loss of place in connection with Heidegger's motives quadrate (Geviert), Question of being (Seinsfrage) and Question of Technics. In this context, place is then explained as an ontologically-significant constitutive area and loss of place as loss of orientation in meanings (or loss of meanings itself), which ontologically establish the nature of the world.