Original title:
Baby signs
Translated title:
Baby signs
Authors:
Makovská, Lenka ; Okrouhlíková, Lenka (advisor) ; Nebeská, Iva (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato bakalářská práce se zaměřuje na popis, principy, postupy, výsledky, výhody, a možnosti využití komunikačních metod Baby Signs a Znakování s miminky, které k rané komunikaci se slyšícím dítětem užívají vedle mluvených slov také gesta a znaky znakových jazyk. Součástí práce je také stručný přehled současných poznatk o vývoji gest, osvojování jazyka a vývoji řeči u slyšících a neslyšících dětí. Jsou zde uvedeny stručné informace o teoriích osvojování jazyka. Práce také porovnává gesta a znaky využívané komunikačními metodami Baby Signs a Znakování s miminky a zobecňuje strategie užívané při přejímání či vytváření nových znak a gest. Na závěr této práce jsou uvedeny výsledky výzkumu provedeného formou dotazníku za účelem zjištění praktických přínos užití metod Baby Signs a Znakování s mimiky.This bachelor work is focused on describing principles, procedures, effects, benefits and usage posibility of two comnunication methods: Baby Signs and Signing with babies. These methods use spoken words, gestures and signs of sign languages to communicate with hearing babies. This work contains a synopsis of present knowledge about gestures development, language aquisition and speech development in hearing and deaf children. There are information on language aquisition theories, as well. The work compares gestures and signs of Baby Signs and Signing with babies with relevant sign languages. General strategies of acceptance signs from sign languages and creation of new signs and gestures are founded. Results of questionary research foucused on practical benefits of using Baby Signs and Signing with babies methodes are included at the conclusion.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/28505