Original title:
Pedagogická intervence u dětí s odkladem školní docházky
Translated title:
Special educational intervention in children with post poned beginning of compulsory school attendance
Authors:
Nástrahová, Eva ; Šumníková, Pavlína (referee) ; Strnadová, Iva (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V mém pozorování jsem se pokusila zachytit průběh jednotlivých činností a dovedností v přípravě předškolního dítěte na vstup do první třídy základní školy. Nejdůležitější činnosti jsem si zaznamenávala. Pochopitelně jsem neuváděla všechna cvičení a hry na rozvíjení dovedností. Her, cvičení a námětů je veliké množství. Já zde uvedla pouze příklady nejoblíbenějších, které zařazuji častěji do běžných činností. Pozorováním dvou chlapců jsem si potvrdila několik důležitých poznatků. První poznatek je, že každé dítě je opravdu individualitou již od útlého věku. Některé vlastnosti a dovednosti se nedají bohužel změnit, i když by to bylo ku prospěchu dítěte. Dítě musíme brát takové jaké je i s jeho veškerými individualitami. Druhý poznatek mi potvrdil, že velmi záleží na bezprostředním okolí a zejména rodině, ve které dítě vyrůstá. Dítě má takové šance na rozvoj svých dovedností, které mu rodina i okolí umožní. I když se často pedagogové snaží působit podle svého nejlepšího svědomí, na základě pedagogických kompetencí, které jim umožňují na dítě výchovně působit, často jejich působení nestačí. Třetí poznatek, není nikdy pozdě začít s pomocí osobě, která to potřebuje. Jen vědět, kdy a jakým způsobem začít. Na závěr bych chtěla říci asi toto: " Někdy se stává, že nedostatky u dětí příliš zviditelňujeme. Stavíme...In my observation, I tried to capture the behavior of individual activities and skills preschool child's preparation for entry into first grade of primary school. Key activities I've recorded. Of course, I did not state all the exercises and games to develop skills. Games, exercises and ideas is a great amount. I said here only examples favorite, which enters more into common action. Observing the two boys I have confirmed several important findings. The first observation is that every child is really individuality from an early age. Some qualities and skills can not be changed, unfortunately, even though it would benefit the child. The child must take what is this with all its individuals. The second finding confirmed for me that very much depends on the immediate surroundings and, in particular family, the child grows. The child has a chance to develop their skills, which his family and surroundings will allow. Although teachers often try to act according to their best conscience, based on pedagogical skills that allow them to operate on the child's education, they often exposure is not enough. The third finding, it is never too late to start with the person who needs it. Just know when and how to get started. In conclusion I would like to say about this: "Sometimes it happens that deficiencies in...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/28212