Original title:
Podíl času stráveného ve vnitřních a venkovních prostorách mateřské školy
Translated title:
Outdoor and indoor time in pre-school education
Authors:
Rubešová, Ivana ; Valkounová, Tereza (referee) ; Jančaříková, Kateřina (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Předložená bakalářská práce se věnuje problematice odcizování dětí přírodě. Čas strávený v mateřské škole se často odehrává hlavně v budově a pobyt venku se omezuje na krátké procházky. Pochopitelně za to může i dnešní zrychlená doba, kriminalita a zvýšené požadavky na bezpečnost dětí, hlavně ve městech. Práce je rozdělena na dvě hlavní části teoretickou a výzkumnou. Teoretická část seznamuje se základní literaturou, která je pro toto téma klíčová. Výzkumná část popisuje průběh, realizaci, popis vzorku a vyhodnocení kvalitativního rozhovoru mezi mnou a učitelkami mateřských škol. V průběhu realizace rozhovorů jsem připravila a následně zrealizovala program v dětském dopoledním klubu Šárynka, jehož součástí byla i realizace grafomotorických cvičení. Pro srovnání byla tato cvičení provedena i v běžné mateřské škole se stejně početnou a věkově podobnou skupinou dětí.This bachelor thesis is focused on the problem of children being detached from nature. Time spent at kindergarten is mostly indoors and time spent outside is limited to short walks. Understandably this is due in part to today's fast-paced life, crime and a higher demand for childrens' safety; especially in cities. The thesis is divided into two main parts: theoretical and empirical. The theoretical part introduces literature that is pivotal for this subject. The empirical part talks about the process and execution of the project, details of the samples and the result of qualitative interviews between myself and kindergarten teachers. During the process of the interviews, I put together a program that I later actualized in an after-school club called "Sarynka". Graphomotor activities were part of this program as well. To achieve a proper comparison, these activities were done in a public kindergarten with the same number of kids who were of the same age.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/28063