Název:
Vnitřní a vnější determinanty morálního vývoje u dítěte
Překlad názvu:
Internal and external determinants of the child's moral development
Autoři:
Červenková, Dagmar ; Lorenzová, Jitka (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Hlavním cílem této práce je popis vnitřních a vnějších činitelů, které ovlivňují morální vývoj dítěte. V úvodní kapitole je vymezen pojem morálka a další základní pojmy související s tématem této práce: hodnoty a jejich kategorizace, charakter, altruismus a prosociální chování. Další část popisuje důležité teorie morálního vývoje. Největší pozornost je věnována Kohlbergově teorii morálního vývoje. Kapitola Vnitřní determinanty morálního vývoje je zaměřena na následující psychické kategorie: inteligenci, morální usuzování, morální jednání a motivaci. Navazující podkapitola předkládá různá pojetí pojmu svědomí. V závěru kapitoly je uvedena odlišnost morálního usuzování u žen a mužů. V kapitole Vnější determinanty morálního vývoje je pozornost věnována klíčovým sociálním faktorům. Jedná se především o prostředí rodiny a školy. V úvodu kapitoly je vymezen pojem sociální situace, který je při výzkumu vnějších činitelů účinným metodologickým přínosem. Dále se tato práce zabývá mravní výchovou, jejím obsahem, metodami a cíli. Snaží se upozornit na ty části Rámcového vzdělávacího programu, které s mravní výchovou souvisejí. Na závěr jsou předloženy některé projekty a přístupy zabývající se mravní výchovou.The main goal of this work is to describe both the internal and external determinants which influence a child's moral development. In the introductory chapter, the term morality is defined, as well as are other terms connected with the topic of this work: values and their classification, good character, selflessness and social behaviour. In the following parts important moral developmental theories are described. Special attention is given to Kohlberg's moral developmental theory. The chapter called Internal Determinants of Child's Moral Development deals with the psychological categories of intelligence, moral reasoning, moral action and motivation. Its subsection presents the various definitions of the term conscience. At the end of the chapter, the difference of moral reasoning between women and men is stated. The following chapter External Determinants of Child's Moral Development focuses on key social factors - the influence of family and school environment being the most important one. At the beginning the term social situation is described as it is a very effective methodological tool in the research of external determinants. This work also deals with moral education, its content, methods and aims. It often refers to the parts of the Framework Education Programme which are relevant to moral...