Název:
Problém závislosti a rozvoj osobnosti žáka
Překlad názvu:
Addiction issue and development of child's personality
Autoři:
Dušková, Eva ; Koťa, Jaroslav (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce se zabývá problematikou závislosti a možnostmi předcházení jejího vzniku. V úvodní kapitole jsou definovány pojmy návyk a závislost, vyjmenovány znaky závislosti a jednotlivé druhy závislostí s ohledem na možnosti jejich vzniku u dětí a mládeže. Další kapitola uvádí hypotézy vzniku závislosti: biologické, sociologické a psychologické. Následující kapitola se věnuje motivaci dětí a mládeže k užívání návykových látek nebo vybraného patologického chování. Dále se tato bakalářské práce zabývá prevencí závislosti, a to ve školním prostředí i v rodině. V jednotlivých podkapitolách je popsán organizační systém primární prevence v ČR, dále zaměření preventivních programů uplatňovaných na školách a školských zařízeních a úkoly školních metodiků prevence. Na úrovni rodinného prostředí jsou v této práci jmenovány důležité zásady prevence v rodině. Závěrečné podkapitoly se věnují výchově zdravého sebevědomí, psychické odolnosti a zodpovědnosti dítěte za vlastní zdraví.This bachelor work deals with addiction and the possibilities of its prevention (the possibilities of preventing its origination). In the introductory chapter, the terms habit and addiction are defined, addiction characteristics are listed, and the types of addiction are specified according to its possible appearance with children and teenagers. The next chapter presents the biological, sociological and psychological addiction-start hypotheses. Then the reasons of abuse of addictive substances by children and teenagers are given, as well as some special kinds of pathological behaviour. Prevention of addiction, especially in school and family environment, is elaborated on in the following chapter which covers also the organization of primary prevention in the Czech Republic, the prevention programmes bias and the responsibilities of prevention methodologists in schools. At the family level, important prevention rules are presented. The final sections are focused on the ways leading to acquiring sound confidence, mental resistance and responsibility for one's own health.