Název:
Využití simulačních a výpočtových prostředí ve výuce fyziky
Překlad názvu:
The use of simulation and computational environments in physics education
Autoři:
Dekar, Martin ; Babka, Vlastimil (oponent) ; Holub, Viliam (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předložená práce se zabývá problematikou tvorby interaktivních fyzikálních simulací (současného trendu v e-learningu) z pohledu programátora. Úvod práce čtenáři představuje interaktivní výukovou simulaci a poskytuje vodítka pro výběr vývojového prostředí vhodného k tvorbě většího množství takovýchto simulací. Práce dále podrobněji rozebírá čtyři existující vývojové nástroje, ověřuje jejich vhodnost implementací reálné úlohy - tlumeného harmonického oscilátoru a tuto implementaci popisuje. Dále je v práci představena vzdělávací simulace většího rozsahu, implementovaná v prostředí Adobe Flash CS3, která představuje nový směr v e-learningu - možností získání datových výstupů, kterým se simulace blíží skutečnému experimentu. K této simulaci patří i knihovna více než stovky gra ckých objektů znovupoužitelných při tvorbě dalších simulací. Práci uzavírá kritické zhodnocení výsledk· a naznaení východisek pro dalí práci.In the presented work we study usage of interactive simulations (a modern approach to e-learning) in science education from the programmer's point of view. A concept of interactive simulation is presented in the beginning of the presented work, followed by guidelines for choosing suitable authoring environment for development of large number of such simulations. Next we introduce four existing development tools and we verify their practical usability by implementing suitable physics test problem - damped harmonic oscilator. This implementation is also described. In the end of the work we introduce a new kind of educational simulation allowing experimental data to be obtained from the simulation which gets simulation closer to real experiment. This approach shows a new course of e-learning. This simulation together with a library consisting of more than 100 reusable graphical objects is created in the Adobe Flash CS3 environment.