Original title:
Jak reklama ovlivňuje představu sebe sama: genderová perspektiva
Translated title:
How Advertisements Influence Self-Perception: A Gender Perspective
Authors:
Vránková, Ivana ; Pavlík, Petr (advisor) ; Synek, Stanislav (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Bakalářská práce "Jak reklama ovlivňuje představu sebe sama: Genderová perspektiva" pojednává o problematice prezentace žen v reklamách. V teoretické části práce upozorňuji na vliv masových médiích ve společnosti a uvádím teorie, které se k tématu gender a reklama bezprostředně vztahují. V empirické části práce se pokouším propojit teorii s praxí. Analyzuji polostrukturované rozhovory a ukazuji, jak respondenti a respondentky vnímají obraz femininitu v reklamách. Dále ukazuji, jaký má reklama vliv na pojetí sebe sama. Přesněji řečeno ukazuji, jak respondenti vnímají ideál krásy, předkládaný reklamou, a jak se s ním osobně vypořádávají. Tato práce je nástinem toho, jakým způsobem reklama svými stereotypními obrazy ideálního ženství a mužství zasahuje do každodenních životů skutečných mužů a ženBachelor thesis "How advertising affects self-image: Gender perspective" deals with problems of women's presentation in advertisements. The theoretical part points out the impact of mass media in society and it is supported by gender theories concerning adverising. The empirical part links theory with practice through analysis of semi-structured dialogues. I am searching for how respondents perceive image of feminity in advertisement, how big influent advertisement has on self image, in brief, how respondents perceive beauty myth served by advertisement and how they personally deal with it. This thesis try to show how advertisement by its stereotype's images of feminity and masculinity changed everyday life of real male and female.
Keywords:
advertising; beauty myth; gender; media; gender; ideál krásy; média; reklama
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/26742