Original title:
Matematické dovednosti aplikované ve výuce kartografie na gymnáziu
Translated title:
Mathematical skills applied to teaching of cartography at high school
Authors:
Leipertová, Gabriela ; Polonský, Filip (referee) ; Netrdová, Pavlína (advisor) Document type: Bachelor's theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] LEIPERTOVÁ, G. (2010): Aplikace matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Katedra sociální geografie a regionálního rozvoje, Univerzita Karlova v Praze. Předložená bakalářská práce je zaměřena na aplikaci matematických dovedností ve výuce kartografie na gymnáziu. Zabývá se postavením a mezioborovým vztahem kartografie a matematiky v kurikulárních dokumentech. Obsahová analýza vybraných učebnic zeměpisu hodnotí vazby kartografie a matematiky na základě výskytu požadovaného učiva, jeho kvality a množství praktických příkladů. Dále jsou vymezeny a podrobněji specifikovány kapitoly z geografické a tematické kartografie, ve kterých se aplikují matematické dovednosti. Součástí práce je také sbírka kartografických úloh, při jejichž řešení je potřeba matematických dovedností.LEIPERTOVÁ, G. (2010): Mathematical skills applied to teaching of cartography at high school. Department of Social Geography and Regional Development, Charles University in Prague. The present bachelor thesis focuses on application of mathematical skills in the teaching of cartography at high school. It is concerned with the role of and interdisciplinary relations between cartography and mathematics in the curriculum. The content analysis of the chosen textbooks evaluates the relations between cartography and mathematics on the basis of presence of required subject matter, its quality and the amount of practical examples. Furthermore, chapters of geographic and thematic cartography, where mathematical knowledge is applied, are defined and specified in details. The last part of the bachelor thesis deals with cartographic exercises, whose solutions require mathematical skills.
Keywords:
cartography; interdisciplinary relations; mathematical skills; kartografie; matematické dovednosti; mezipředmětové vztahy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/26733