Original title:
Rádio Maryja a polský národní katolicismus jako významný faktor polské politické scény
Translated title:
Radio Maryja and Polish National Catholicism as an Important Factor on the Polish Political Scene
Authors:
Štefan, Petr ; Mlejnek, Josef (advisor) ; Kubát, Michal (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Rádio Maryja a polský národní katolicismus jako významný faktor polské politické scény" zkoumá katolické Rádio Maryja a jeho vliv na polské politické scéně. Začíná teoretickým úvodem, který popisuje vliv médií a jeho využívání v politickém marketingu. Snaží se zmapovat polskou mediální scénu a vymezit tak úlohu katolického rozhlasu na ní. Práce popisuje mediální dům ředitele stanice Tadeusze Rydzyka a analyzuje posluchače i vysílání rádia. Na základě rozboru polských konfliktních linií a elektorátu jednotlivých politických stran dospívá k charakteristice stran, které mají k rádiu názorově nejblíže. Stěžejní část práce se pak věnuje zkoumání konkrétního politického vlivu rádia a to především při prezidentských volbách v roce 1995 a 2005 a při volbách do sejmu v letech 1997, 2001, 2005 a 2007. Snaží se poukázat na konkrétní příklady mediální manipulace a zanalyzovat vliv, kterým stanice disponuje. Kromě vztahu k politice se ve stručnosti věnuje i vazbám na církev. Práce se ve svém závěru snaží zasadit fenomén rozhlasu do širšího tématu polského národního katolicismu jako významného faktoru transformace polské politické scény. Popisuje vztah státu a církve v oblastech stěžejních pro polskou společnost a snaží se nastínit, jak bude vypadat vztah státu a církve v budoucnu.Diploma thesis "Radio Maryja and Polish national catholicism as an important factor on the Polish political scene" researches catholic Radio Maryja and its influence on the Polish political scene. The introduction is based on the theory, which describes the influence of media and how is this influence used in political marketing. The paper tries to describe Polish medial scene and define the role of the catholic radio in it. Thesis describes publishing house of the father director Tadeusz Rydzyk and analyses the listeners and also the broadcasting of the radio. Based on study of the Polish cleavages and the electorate of political parties the thesis characterizes the parties, which opinions are the closest to the radio. The pivotal part of the thesis researches concrete political influence of the radio mainly during the presidential - 4 - elections in 1995 and 2005 and during the elections to Sejm in 1997, 2001, 2005 and 2007. It tries to show the concrete examples of the media manipulation and analyse the influence of the station. Except the relation to the politics it also describes the relation to the church. The thesis tries in conclusion to position the phenomeon of the radio to the broader theme of Polish national catholicism as an important factor of the transformation of Polish society after the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/26012