Název:
Genderové aspekty zobrazování vědy v médiích : prezentace vědkyň a vědců v českém tisku
Překlad názvu:
Gender aspects of presentation of science in media : Presentation of female and male scientists
Autoři:
Tenglerová, Hana ; Havelková, Hana (vedoucí práce) ; Maříková, Hana (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Věda hraje v životě společnosti významnou úlohu, má autoritativní postavení a plyne do ní značné množství finančních prostředků. Média její obraz neustále utvářejí a ovlivňují její vnímání širokou společností i vědci a vědkyněmi samotnými. Práce se zaměřuje na to, jak je věda v médiích konstruována z hlediska genderu, jakým způsobem se v ní odráží a reprodukuje genderový řád naší společnosti. Výzkumné zaměření se zde koncentruje na prezentace vědkyň a vědců ve čtyřech předních českých novinových titulech. Teoretické východisko práce představují konstruktivismus a především feministické mediální teorie, metodologicky se opírá o kvantitativní obsahovou analýzu a kvalitativní analýzu inspirovanou sémiologií. Výsledky analýzy dokládají, že jsou vědkyně v rámci prezentace vědy přehlíženy a jejich přínos je snižován v řadě aspektů. Od kvantitativní podreprezentovanosti, přes jejich vyšší koncentraci v zadních částech listů, po méně autoritativní role, které jsou jim v článcích přiřčeny či využívání mateřství jako prostředku, který odvádí pozornost od jejich expertízy: mediovaná věda je světem mužských reprezentantů. Klíčová slova: gender, média, věda.Science plays an important role in society, has an authoritative position and gets considerable financial resources. The media's image is constantly shaping and influencing the perception of society at large and the scientist alone. The work focuses on how science is constructed in the media from a gender perspective, how it reflects and reproduces the gendered order of our society. Research focus here concentrates on the presentation of women and men - scientists in four major Czech newspapers. Theoretical basis of the work are constructivism and particularly feminist media theory. Metodology is based on quantitative content analysis and qualitative analysis, inspired by semiology. Analysis results show that the women scientists are in the presentation of science ignored and their contribution is reduced in many aspects. From a quantitative underrepresenation, to their higher concentration at the backsides of the papers, the less authoritative role given to them in articles or by using of motherhood as a means of distracting from their expertise: preferred representatives of medial science are male. Key words: gender, media, science.