Original title:
Utváření sociální struktury u dětí v mateřské škole
Translated title:
Creating Social Structure among Children in Nursery School
Authors:
Černá, Martina ; Kolářová, Marta (advisor) ; Hašková, Hana (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Utváření sociální struktury u dětí v mateřské škole" pojednává o rovných šancích dětí na předškolní vzdělávání. Každý člověk má rovné právo na vzdělání garantované právními deklaracemi. Autorka se zabývá tím, zda všechny děti mají rovnou šanci navštěvovat mateřskou školu, být zařazeny do běžné třídy a účastnit se zájmových aktivit. Práce se zajímá o sociální strukturu třídy a faktory, které ji ovlivňují. Základním cílem práce je zjištění, zda je v mateřské škole uplatňován rovný přístup ke vzdělání. Případová studie v malém městě porovnává dvě mateřské školy - dvě třídy šestiletých dětí. Výsledek zkoumání ukazuje existující sociální nerovnosti v předškolním vzdělávání. Tyto sociální nerovnosti jsou založeny na etniku, osobnostních charakteristikách, genderu, věku a socio-ekonomickém postavení rodiny dítěte.The diploma thesis "Creating Social Structure among Children in Nursery School" deals with equality of opportunity to pre-school education. The education right is guaranteed for man by legal system. The thesis deals with equal chance to pre-school attendance, to be enrol in a standard class and in free-times activities. The thesis investigates a social structure of a class and its influencing factors. This thesis investigates which access - equal or unequal - is used in a nursery school. The case study of a small town compares two nursery schools - two classes of 6-year-old children. The results of the diploma show the existing social unequality in pre-school education. This social unequality is based on the child's etnicity, person characteristics, gender, age and socio-ekonomic background of family.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25919