Název:
Fenomén tarantismu a tradiční hudební a taneční styl pizzica v jihoitalském kraji Apulie
Překlad názvu:
The phenomenon of Tarantism and the traditional musical and dancing style of Pizzica in the south-italian region of Puglia
Autoři:
Kobyláková, Irena ; Traxler, Jiří (oponent) ; Tyllner, Lubomír (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Diplomová práce s názvem Fenomén tarantismu a tradiční hudební a taneční styl pizzica v jihoitalském kraji Apulie autorky BcA. Ireny N. Kobylákové rozebírá z etnologického hlediska dvě základní kulturní témata příznačná pro jihoitalský region Apulie, tedy fenomény tarantismu a pizziky, jež byly navzájem propojeny. V první části se autorka zabývá procesem tarantismu, tedy psychosomatické choroby léčené hudební a taneční terapií ve frenetickém rytmu pizziky, ztvárněném především bubnováním na tamburínu. Práce analyzuje příčiny choroby, které jsou symbolicky zastoupeny jedovatým pavoukem, dále průběh choroby a terapie, vztah postiženého k mytickému pavoukovi a k svatému Pavlovi jako patronu otrávených. Je pojednáno také o historii odborných zpráv o tarantismu. Druhou část diplomové práce zahrnuje hudební a taneční analýzu salentinské tarantely, resp. pizziky, konkrétně jejích tří druhů, tedy tarantované pizziky, svádivé pizziky a šermované pizziky. Tuto část doplňuje zpráva o současném dění, oblibě a užití této hudby a tanců v Apulii. Součástí diplomové práce je také zpráva z terénního výzkumu v daném regionu v období let 2003 až 2009. Cílem práce bylo přinést do oblasti české etnologie dosud velmi málo zpracované téma, jež je zároveň předmětem etnologie současnosti.The diploma work called The Phenomenon of Tarantism and the Traditional Musical and Dancing style of Pizzica in the South-Italian Region of Puglia by BcA. Irena N. Kobyláková analyses two basic cultural topics typical for the South-Italian region of Puglia from ethnological point of view, tarantism and pizzica, which complement each other. In the first part the author treats the process of tarantism, i.e. of a psychosomatic disease which was healed by musical and dance therapy in a frenetic rhythm of pizzica created by drumming on a tambourine. The work analyses the causes of the disease, which are symbolically substituted by a poisonous spider, reveals the process and the therapy of the disease, the relationship of an afflicted person to the mythical spider, as well as to Saint Paul, the patron of the poisoned. The second half of the work involves a musical and dance analysis of tarantella of Salento called pizzica, namely its three kinds, the pizzica tarantata, the passionate pizzica and the gesticulated pizzica. This part is complemented by a report about the contemporary happenning, popularity and use of pizzica in Puglia. A report of own field research in the region, which took place during years 2003 - 2009 is part of the thesis as well. The purpose of the diploma work was to bring forth an issue...