Original title:
Vliv systémové koaplikace alfa1- a beta-adrenergních antagonistů na kognici laboratorních potkanů
Translated title:
Systemic Coapplication of α1- a β-adrenergic Antagonists and Their Effects on Rat Cognition
Authors:
Prokopová, Iva ; Šlamberová, Romana (referee) ; Pávek, Petr (advisor) Document type: Rigorous theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Univerzita Karlova v Praze Farmaceutická fakulta v Hradci Králové Katedra farmakologie a toxikologie Kandidát: Mgr. Iva Prokopová Školitelé: RNDr. Aleš Stuchlík, PhD (FgÚ AV ČR, v.v.i.) Doc. PharmDr. Petr Pávek, PhD (FaF, UK) Název rigorózní práce: Vliv systémové koaplikace α1- a β-adrenergních antagonistů na kognici laboratorních potkanů Prostorové učení je široce studovaná forma chování zvířat, často považovaná za model vyšších kognitivních funkcí lidí. Noradrenergní receptory zastávají významnou roli v ovlivňování bdělosti, pozornosti, systémů odměny, a rovnež učení a paměti. Cílem této studie bylo popsat efekty samostatného a kombinovaného systémového podání α1-adrenergního antagonisty prazosinu (1 a 2 mg/kg) a β-blokátoru propranololu (5 a 20 mg/kg) na hippokampálně závislé učení v úloze aktivního alotetického vyhýbání se místu (AAPA). Obě centrálně aktivní látky poškozují prostorové učení, pokud jsou podány současně, ale nevykazují žádné nepříznivé efekty po samostatném podání. Lokomoce je narušena pouze po současné aplikaci vyšších dávek obou drogléčiv (2 mg/kg prazosinu a 20 mg/kg propranololu). Získané výsledky naznačují existenci in vivo interakcí mezi α1 a β receptory v regulaci prostorové navigace. Jelikož jsou blokátory adrenergních receptorů široce využívanou skupinou léků v humánní...Charles University in Prague Faculty of Pharmacy in Hradec Králové Department of Pharmacology and Toxicology Candidate: Mgr. Iva Prokopová Supervisors: RNDr. Aleš Stuchlík, PhD (FgÚ AV ČR, v.v.i.) Doc. PharmDr. Petr Pávek, PhD (FaF, UK) Title of rigorous thesis: Systemic coapplication of α1- a β-adrenergic antagonists and their effects on rat cognition Spatial learning is a widely-studied type of animal behavior, often considered as a model of human higher cognitive functions. Noradrenergic receptors play a modulatory role in vigilance, attention, reward, learning and memory. The present study aimed at studying the effects of separate or combined systemic administration of α1-adrenergic antagonist prazosin (1 and 2 mg/kg) and β-blocker propranolol (5 and 20 mg/kg) on hippocampus-dependent learning of the active allothetic place avoidance (AAPA) task. Both centrally-active drugs impaired spatial learning when administered together, exerting no effect after separate applications. Locomotion was impaired only by combined application of higher doses of both drugs (2 mg/kg prazosin and 20 mg/kg propranolol). These results suggest an in vivo interaction between these two types of receptors in regulation of spatial navigation. Since there are several combined adrenoceptor blockers (antagonizing both α-...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/25235