Original title:
Agresivita dětí a mládeže
Translated title:
Problem of children and youth aggression origin
Authors:
Kalicovová, Marcela ; Koťa, Jaroslav (referee) ; Vítečková, Michaela (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou vzniku agresivity u dětí i mládeže, jejím utvářením, podporováním a usměrňováním. Cílem je zmapovat teoreticky i empiricky jevy týkající se agresivity a s tím související šikanování u dětí a mládeže. Jedná se konkrétně o srovnávací studii mezi studenty gymnázia, střední odborné školy a středního odborného učiliště. Práci tvoří dvě stěžejní oblasti. Jedná se o část teoretickou, která pomocí literárních pramenů popisuje poznatky vymezující pojmy agresivita, agrese, jejich klasifikace, dále rozpoznává příčiny a spouštěče agresivního chování. Cílem je porozumět smyslu agresivního jednání, příčinám jeho vzniku, míře jeho ovlivnitelnosti společenským působením. Dále je teoretická část věnována problematice šikanování, jejího řešení i prevenci. Druhá část je empirická a zjišťuje pomocí dotazníků ve vybraných školských institucích existenci šikany a následnou prevenci. Průzkumného šetření se zúčastnilo 70 studentů gymnázia, 70 studentů střední odborné školy a 70 studentů středního odborného učiliště. Jako součást empirické části nalezneme i anamnézu a rozhovor s obětí šikany. Z výsledků sondy je patrné, že se věková hranice agresorů rapidně snižuje a situace v oblasti šikanování je vážnější mezi populací navštěvující střední odborné učiliště. Za největší přínos práce vzhledem...The diploma thesis deals with the emergence of aggresivity among children and youth, its development, promotion, and streamlining. The aim is to map the theoretical and empirical phenomena related to aggresivity, the related victimization syndrome in children and youth. It is specifically a comparative study among students of secondary schools, secondary technical schools and vocational schools. The work consists of two key areas. The theoretical part uses literature to describe the known theories surrounding the concepts of agression and aggressive behavior, as well as their classification. It also aims to identify the causes and triggers of aggressive behavior. The goal is to understand the meaning of aggressive conduct, its causes, and the extent of its influence on social vulnerability. Furthermore, the theoretical part is devoted to the issue of bullying, its solution and prevention. The second part is empirical and its findings the result of questionnaires used in selected educational institutions and the subsequent existence of bullying prevention. The subjects of this investigation were 70 students attending Gymnazia, 70 students from secondary technical schools and 70 students from secondary vocational schools. As part of the empirical part is analysis of the findings and interviews with the...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/24997