Název:
Vývoj porcelánového designu v Československu v letech 1945-1965 v souvislosti s politickým, společenským a ekonomickým vývojem v zemi
Překlad názvu:
The development of porcelain design in Czechoslovakia during 1945-1965 in connection with political, social and economic development in the country
Autoři:
Štulc, Jan ; Lahoda, Vojtěch (vedoucí práce) ; Brožková, Helena (oponent) Typ dokumentu: Rigorózní práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Předkládaná rigorózní práce si vzala za cíl objasnit vznik a vývoj tvorby českého porcelánu mezi léty 1945 až 1965. V první kapitole se zabývá historii porcelánu v Evropě a Čechácll od prvních pokusů do druhé světové války. Hlavní část práce je věnována vývoji porcelánového designu po druhé světové válce, kdy byl porcelánový průmysl znárodněn a přešel do českých rukou. Popisuje nejprve období konsolidace a poté snahy rozšířit s011iment o nové servisy a figurky_ Zabývá se ideologickými i ekonomickými okolnostmi, které měly na vznik nového českého porcelánu vliv. Jako stěžejnímu období se věnuje přelomu padesátých a šedesátých let, kdy dosáhl porcelánový design vytvořený pro Expo 58 v Bruselu a XII. Trienále v Miláně skutečně světové úrovně. Součástí práce je katalog autorů, jednotlivých porcelánek a důležitých institucí a stať o technice tvorby v porcelánu.The goal of this diploma work is to clarify the development of Czech porcelain production between 1945 and 1965. The first chapter discusses the porcelain history in Europe and Bohemia from the early beginnings to the time of the Second World War. The main part of the paper is dedicated to porcelain design after the end of World War II. The situation changed because of nationalization and porcelain production came into Czech hands at this time. The text goes over the recovery of porcelain production and the variety of the selection of designs. The paper then elaborates on the effects of the ideology and economy on the porcelain industry. The research details the Expo 58 international exhibition in Brussels and the XII Trienale in Milano, during that time czech porcelain had a first class quali ty. A catalogue of artists, porcelain manufactures and other important, relevant institutions is also included as well as brief CVs of single artists and reviews of their designs