Original title:
Funkční kompetence jako cíl rozvoje ústního projevu ve výuce německého jazyka
Translated title:
Functional Competence as the Goal of Developing Speaking Skill in Teaching German as a Foreign Language
Authors:
Hejduková, Andrea ; Nečasová, Pavla (advisor) ; Chvál, Martin (referee) ; Spáčilová, Libuše (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce se zabývá rozvojem ústního projevu ve výuce němčiny jako cizího jazyka. Snaží se analyzovat všechny aspekty ústního projevu s cílem vytvořit účinnou výukovou metodu, která žákům umožní efektivně používat (mluvený) jazyk a dosáhnout jeho prostřednictvím stanovených komunikativních cílů. Pro tuto dovednost, která je definována zejména jako způsobilost k realizaci funkcí jazyka, které mluvčí potřebuje vyjádřit, je používán termín "funkční kompetence". Důležitým rysem tohoto pojmu je preference úspěšného uskutečnění komunikace před její jazykovou správností. Teoretická část nejprve vysvětluje pojmy, s nimiž práce pracuje (schopnost / dovednost / kompetence, učení versus osvojování). Poté je ústní projev analyzován v kontextu ostatních řečových dovedností, tj. poslechu s porozuměním, čtení s porozuměním a písemného projevu, aby bylo zřejmé, že žádnou z řečových dovedností není možné zabývat se zcela izolovaně a že výukový proces by vždy měl zahrnovat vhodnou kombinaci více řečových dovedností. Další kapitola popisuje rozdíly mezi monologickým a dialogickým / polylogickým ústním projevem. Poté jsou analyzovány tři stupně osvojování ústního projevu (imitativní ústní projev, řízený ústní projev a samostatný ústní projev). Pro tyto stupně jsou důkladně popsány četné konkrétní příklady úloh vhodných k rozvoji...The thesis deals with the development of speaking skill whcn teaching German as a foreign language. It tries to analyse all possible aspects of speaking skill in order to develop the best possible teaching approach that would enable students to use their (spoken) language effectively and reach their communicative goals. For this skill. vvhich is defined mainly by the ability to perform the language functions that one needs to express, the term Tunctional competence' is used. An important feature of this term is the preference of success of communication to its correctness. The theoretical part first explains the terms used in the thesis (ability / skill / competence, learning versus acquisition). Afterwards, speaking skill is analysed in the context of other communicative skills, i. e. listening, reading. and writing, so that it is clear that no particular skill can be dealt with in a completely isolated way and that the teaching process should always involve an appropriate combination of various communicative skills. A separate chapter describes the differences between monologues and dialogues / polylogues. After that. three stages of speaking skill are analysed (imitative speaking. guided non-imitative speaking, and autonomous speaking). For these stages. vast amount of concretc examples of speaking tasks...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/23706