Original title:
Vlastivědná procházka v okolí Prahy zaměřená na učivo geologie
Translated title:
Homeland Studies Educational Walk in the Surroundings of Prague Focused on Geology
Authors:
Budský, Pavel ; Stará, Jana (referee) ; Dvořáková, Michaela (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Tato práce se zabývala sledováním dětských představ (prekonceptů) pojmu "zlato" a výzkum směřoval nejprve k zjištění popisných kategorií dětského chápání tohoto pojmu. Poté jsme se pokusili posunout úroveň těchto popisných kategorií formou vlastivědné vycházky do Muzea těžby zlata v Jílovém u Prahy. Následné testování pak naznačilo nárůst v těchto kategoriích - především výrazně v kognitivní dimenzi a do značné míry také v zastrukturování. Jednalo se výzkum explorativní - jeho účelem bylo prozkoumat a popsat popisné kategorie dětského chápání pojmu "zlato" a jejich změny. V tomto smyslu byl vybrán vzorek probandů jen o velikosti jedné školní třídy. Aby měl výzkum i řádné kvantitativní vypovídací hodnoty (včetně stanovení a potvrzování hypotéz), pak by bylo nutné zvolit mnohem větší statistický soubor a provést statistickou analýzu. Cílem této práce bylo prozkoumat, jakým způsobem změní vlastivědná vycházka dětské chápání vybraného geologického pojmu. (viz úvod) Výzkum provedený na jedné třídě naznačil, že i nedlouhá vlastivědná vycházka posouvá dětská pojetí žádoucím směrem. Rozsáhlejší výzkum na větším statistickém souboru by jistě ukázal více.Deutsche Kurzfassung: Diese Diplomarbeit widmet sich der Kinderauffassung (den Präkonzepten) der gewissen naturwissenschaftlichen Phänomene - vor allem mit der Konzentration auf die geologischen Begriffe. In der theoretischen Einleitung werden die Arbeiten von 1. Piget und L.S. Vygotsky erwähnt, die in den Lehrbüchern des Lehrfaches "Mensch und seine Welt" der Elementarschule präsent sind. Die konkrete Forschung zielt dann auf einen ausgewählten Begriff: "das Gold". Zuerst wird mittels der Batterie der Teste das Niveau des Verständnisses dieses Begriffes bei den Schülern der vierten Klasse der Elementarschule in den Beschreibungskategorien der kognitiven Dimension, der affektiven Dimension und der Strukturalisierung festgestellt. Dann folgte eine thematische Exkursion ins Museum der GoldfOrderung in Jilove u Prahy, damit es möglich wird, im zweiten Test zu entdecken, wie sich die Beschreibungskategorien der Kinderauffassung des Begriffes des Goldes geändert haben. 86
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22789