Překlad názvu:
Bouzouki: The National Greek Instrument
Autoři:
Zakos, Andreas ; Pecháček, Stanislav (oponent) ; Kittnarová, Olga (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2009
Jazyk:
eng
Abstrakt: [eng][cze] This diploma dissertation consists of seven main chapters which focus on the history, repertory, kinds, description, notation, folk modes, and biographies of important players and composers of the Bouzouki. The first chapter, called "The history of the Greek Bouzouki", covers the course of the instrument from its first appearance in the ancient Greece until today, describing the changes of the instrument and its connection with the people of each epoch. The second chapter is concentrated on the most important music genre Bouzouki performed, the Rebetiko style, and its importance to the Greek music. Furthermore, the Rebetiko periods and its subject matters are described. The third chapter is dedicated to the description, construction, analysis, and operation of the main and supplementary parts of the contemporary tetrachordo Bouzouki. The fourth chapter is commenting the playing positions of the Bouzouki. That means the way and of course the positions a player holds the instrument when he is performing, the way of holding the plectrum, and the position of each arm. The fifth chapter describes the tetrachordo-Bouzouki fingerboard and its modern notation. The sixth chapter is dedicated to the most important Greek folk musical modes the Bouzouki plays, the Roads, describing their melodic and harmonic structure....Diplomová práce se sestává ze sedmi hlavních kapitol, které se zaměřují na historii, repertoár, druhy, popis, notaci, lidové mody (stupnice) a životopisy významných hráčů a skladatelů, píšících pro Bouzouki. První kapitola, nazvaná "Dějiny řeckého Bouzouki", zahrnuje cestu nástroje od jeho prvého objevení v antickém Řecku do dneška a popisuje změny nástroje a jeho spojení s lidmi každé epochy. Druhá kapitola se zaměřuje na nejzávažnější hudební žánry hrané na Bouzouki, na Rebetiko styl a jeho význam pro řeckou hudbu. Dále jsou popsány údobí Rebetika a náměty skladeb. Třetí kapitola je věnována popisu, konstrukci, rozborům a práci s hlavními a doplňkovými částmi současného čtyřstrunného Bouzouki. Čtvrtá kapitola komentuje pozice při hře na Bouzouki. To znamená způsob a samozřejmě pozice hráče, držícího nástroj při interpretaci, způsob držení plektra a pozice obou rukou. Pátá kapitola popisuje prstoklad čtyřstrunného Bouzouki a jeho moderní notaci. Šestá kapitola je věnována nejvýznačnějším řeckým folklorním modům (stupnicím) hraným na Bouzouki, nazývaným The Roads (Cesty), popisujícím jejich melodickou a harmonickou strukturu. Závěrečná sedmá kapitola obsahuje životopisy několika nej závažnějších hráčů a skladatelů, kteří svým talentem zvelebili tento fascinující hudební nástroj.
Klíčová slova:
Bouzouki: řecký národní nástroj