Original title:
Absurdita v Zahradní slavnosti a Veletrhu splněných přání
Translated title:
Absurdity in Zahradní slavnost and Veletrh splněných přání
Authors:
Dobešová, Adéla ; Mocná, Dagmar (referee) ; Janoušek, Pavel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Resumé Předkládaná práce se pokouší o analýzu a vzájemné srovnání dvou textů zdánlivě nesourodých autoru: Veletrhu splnénichpřání Vladimíra Párala a Zahradníslavnosti Václava Havla. Obě díla spojuje doba a okolnosti vzniku, výběr je zároveň motivován tematickou podobností, dovršenou navíc téměř stejnou pointou. Vše prostupující pocit absurdity je analyzován na třech úrovních textu: v rovině jazykové, fonnální a motivické. V rovině jazykové jde především o srovnání deviované podoby jazyka, který vytváří atmosféru odcizení, nedorozumění, šablonovitosti a nesmyslnosti; v rovině fonnální je srovnáváno použití fonnálních prostředků vytvářejících atmosféru mechanizace života a tíživou atmosféru každodennosti zejména pomocí: opakování, variování a zkracování; ve třetí rovině je zkoumán proces ztráty identity: oba texty tematizují ztrátu identity na cestě za sebeuplatněním v mechanismu podivně nelidského prostředí a přizpůsobení se absurdnímu světu. Tato práce se zároveň pokouší pojmenovat vazby obou autorů ke kontextu světové literatury, zejména vazby k absurdnímu dramatu a k experimentální próze, jejichž styčným bodem je právě téma absurdity. 71Resumé The work presented here tries to analyze and compare two texts of seemingly incongruous authors: "Veletrh splněných přání", by Vladimír Páral and "Zahradní slavnost" by Václav Havel. Both pieces connects together the period and conditions of their creation. The selection is also motivated by the similarity of its topics, crowned finally with the almost identical point. Pervasive sense of the absurd is analysed on three levels in the text: in the plane of language, fonn and motif. ln the plane of language above aH is concerned the comparison of deviated fonn of language that creates the atmosphere of alienation, misunderstanding, grooviness and nonsense; in the fonnal plane is compared the use of fonnal means creating the feeling of the mechanisation of life and the oppressive atmosphere of everydayness achieved in particular through the use of: repetition, variation and shortening; in the third plane, the process of identity loss is examined: the motif of both texts is the loss of identity on the way to self-assertion in the (mechanism of) quaintly inhuman environment and confonnation to the absurd world. This work at the same time attempts to name the links of both authors to the context of the world (international) literature in particular to the absurd drama and experimental prose, whose interface...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22478