Original title:
Být otcem dítěte s mentálním postižením
Translated title:
To be mentally handicapped child's father
Authors:
Vašků, Anežka ; Zemková, Jaroslava (referee) ; Strnadová, Iva (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá problematikou role otců v rodinách dospělých osob s mentálním postižením. Teoretická část vychází z přiblížení situace zmíněných rodin, následuje vymezení základních pojmů týkajících se mentální retardace, období dospělosti, rodin dětí s mentálním postižením, popsány jsou i proměny otcovství v historickém kontextu. Zachyceny jsou i vztahy otce k dítěti a matce dítěte, resp. partnerce. V praktické části jsou uvedeny výsledky kvalitativního šetření, jež bylo provedeno na základě semistrukturovaných rozhovorů s otci dětí s mentálním postižením. Tato část práce tak zachycuje především subjektivní prožitky otců, jež jsou základem pro následné návrhy možností intervence. Cílem této práce je především zmapovat, jakým nesnázím čelí otcové dětí s mentálním postižením a na základě těchto zjištění pak navrhnout možnosti intervence.This diploma thesis deals with the problems of the father's role in families of mentally handicapped adults. The theoretical part starts from demonstrating the situation of the families mentioned above, then the definition of the basic concepts relating to mental retardation, adulthood and handicapped children's families follows, as well as the description of fatherhood transformation in historical context. The father's relation to the child and the child's mother (or his partner) are rendered too. In the practical part, the results of the qualitative survey on the basis of semistructured interviews with handicapped children's fathers are stated. This part of the thesis particularly records the fathers' subjective experience, which is the base for subsequent suggestions for intervention possibilities. The aim of this thesis is to map the difficulties mentally handicapped children's fathers face, and on the basis of these findings to suggest intervention possibilities.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22291