Original title:
Činnost pedagogicko-psychologických poraden se zaměřením na skupinové nápravy
Translated title:
Activity of educational-psychological counselling centre with focus on group re-education
Authors:
Kozderková, Martina ; Zemková, Jaroslava (referee) ; Strnadová, Iva (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2010
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá činností pedagogicko-psychologických poraden se zaměřením na skupinové nápravy u dětí s specifickými poruchami učení (SPU). První část je věnována stručnému popisu specifických poruch učení a činnosti pedagogickopsychologických poraden. Hlavním tématem a cílem diplomové práce je popis skupinových náprav a především charakteristika jednotlivých oblastí skupinové nápravy. Toto téma je doplněno šetřením zaměřeným na využití skupinových náprav v pedagogickopsychologických poradnách v Západočeském kraji a popisem skupinové nápravy SPUCH. Jedná se o kurz pro děti druhých ročníků (který nabízí Pedagogicko-psychologická poradna v Klatovech) a případovou studii klienta, který tímto kurzem prošel. Klíčová slova: skupinová náprava, specifické poruchy učení, reedukace, pedagogicko-psychologická poradna, zraková percepce, sluchová percepce, prostorová a pravolevá orientace, řeč, motorika, pozornost, paměť, čtení, psaní, pravopis.The thesis focuses on the activities of pedagogical-psychological consultation centers with special attention to group re-education of children with specific learning disabilities (SLD). The first part offers a brief description of specific learning disabilities and the activities of pedagogical-psychological consultation centers. The main topic and aim of this thesis is the description of group re-education and the characteristics of its each area. This topic is supplemented by a considerate focus on the use of group re-education in pedagogicalpsychological consultation centers in Western Bohemia known as "SPUCH" - a course for second-year children (offered by the pedagogical-psychological consultation center in Klatovy). I have also included a case study of a client, who has participated in this course. Key Words: group re-education, specific learning disabilities, re-education, pedagogical-psychological consultation center, visual perception, auditory perception, spatial and right-left orientation, speech, motor response, attention, memory, reading, writing, spelling.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/22261