Název:
Analýza výuky průřezových témat ve školní TV
Překlad názvu:
Analysis of teaching cross-curricular themes in physical education lessons.
Autoři:
Dosedělová, Jana ; Potměšil, Jaroslav (oponent) ; Fialová, Ludmila (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2010
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Název: Analýza výuky průřezových témat ve školní TV. Název v angličtině: Analysis of teaching cross-curricular themes in physical education lessons. Cíl práce: Analyzovat názory současných učitelů na TV na možnosti výuky průřezových témat ve školní TV a jejich případný zájem o doškolení pro výuku průřezových témat. Určit hlavní problémy a požadavky na témata proškolení a metodické materiály, navrhnout možnost řešení a vhodné didaktické postupy. Metody práce: Dotazníkové šetřením na deseti středních školách v Praze a deseti středních školách v Olomouckém kraji. Dotazník zaměřen na zjištění aktuálního stavu výuky průřezových témat v rámci vzdělávacího předmětu Tělesná výchova. Dále pak na názory učitelů na vhodnost a využitelnost průřezových témat v jednotlivých vzdělávacích oborech. Výsledky: Výsledky diplomové práce obohatí poznání aktuálního stavu výuky TV po zavedení rámcových a školních vzdělávacích programů a po otevření možnosti pro učitele kreativně a angažovaně sestavovat vlastní program TV. Upozorní na nedostatky a potřeby praxe. To bude využito v pregraduální přípravě budoucích učitelů i v doškolování učitelů současných. Klíčová slova: Vzdělávací programy, průřezová témata, člověk a zdraví, tělesná výchova.Title: Analysis of teaching cross-curricular themes in physical education lessons. Aim: To analyse the PT teachers' attitude to a possibility of teaching cross-curricular themes in psysical education lessons and their possible interest in cross-curricular themes training. To establish the requirements for methodics and training. Comparing of teaching cross- curricular themes in a small town and in a big city. Methods: A questionnaire survey in ten secondary schools in Prague and in ten secondary schools in Prostějov. A questionnaire focused on finding a current state of teaching cross-curricular themes in the framework of education program 'Physical Training'. It is thereinafter focused on finding availability of the cross-curricular themes in single occupations. Results: The results of this graduation theses can help to find a current state of teaching PT after the implementation framing and school educational programs. It enables the teachers to make their own program of physical training. This thesis draws attention to shortcomings and needs in practise. All this can be used for undergraduate preparing of future teachers and even for additional studies of certificated teachers. Key words: education programs, cross- curricular themes, man and health, physical training