Original title:
Změny na trhu práce a perspektivy vzdělanosti
Translated title:
Labour market changes and perspectives of education
Authors:
Tvrdý, Lubor ; Keller, Jan (advisor) ; Kuchař, Pavel (referee) ; Kern, Jiří (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V součastné době dochází k výrazné proměně společnosti. Rovněž dochází i k přeměně způsobů práce. Prudce vzrůstají požadavky na zaměstnance, především z pohledu nových znalostí a dovedností, souvisejících zejména s rozvojem informačních technologií. Na trhu práce dochází k růstu rozdílů, a to jak v příjmech, tak i v délce nezaměstnanosti. Charakter těchto rozdílů může být vysvětlen jednak v kontextu segmentačních teorií nebo v nárůstu individuálních nerovností. Z růstem počtu osob s vysokoškolským diplomem se začíná objevovat problém překvalifikovanosti, tzn., že část vysokoškolsky vzdělaných pracovníků zastává místo určené pracovníkům se vzděláním středoškolským bez výhledu na jeho změnu. V disertační práce je provedena analýza proměny trhu práce a vzdělanosti v České republice. Dále je popsán vývoj vztahu mezi získaným vzděláním a výslednou pozicí jedince na trhu práce s ohledem na překvalifikovanost pracovníků. Závěr práce je věnován problematice růstu mzdové diferenciace a procesu segmentace trhu práce.At present, society has been undergoing significant changes. There has also been a transformation in the way people work. There has been a sharp increase in the demands on employees, especially from the point of view of new knowledge and skills, namely those skills and knowledge related to the development of information technologies. Differences existing on the labour market have also been growing, both with regard to income and the length of unemployment. The nature of these differences may be explained in the context of either segmentation theories or the growth of individua! inequalities. With the increase in the number of university graduates, the problem of over-qualification has arisen, i.e. part of the people with university education hold positions which are supposed to be filled with secondary school graduates - with little prospect for change. An analysis of the transformations taking place on the labour market and in the area of education has been carried out in the doctoral thesis. Furthermore, the development of the relationship between attained education and the individual's resultant position on the labour market with respect to over-qualification is described in the thesis. The final part of the thesis is devoted to growing wage differentiation and the process of labour market segmentation.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21490