Original title:
Idoly a idály mládeže v médiích
Translated title:
The youth's idols and ideals in the media
Authors:
Říman, Jakub ; Valenta, Josef (referee) ; Koťa, Jaroslav (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce "Idoly a ideály mládeže v médiích" se zabývá problematikou vlivu mediálního působení na mládež. První polovina teoretické části je obecným úvodem do problematiky mediálního vlivu. Následuje rozbor současné mediální situace ve vztahu k mládeži, psychologické aspekty vztahu média-mládež a zvláštní zřetel je věnován mechanismu působení reklamy a celebrit na mládež. Okrajově je zmíněna též problematika televizního násilí. V empirické části je poté formou dotazníkového šetření zkoumáno, jak studenti prvních ročníků čtyřletého všeobecného gymnázia a studenti prvních ročníků výučních oborů s maturitou vnímají vliv celebrit a reklamy na sebe a své vrstevníky.The thesis "The Youth's ldols and ldeals in the Media" investigates media' s influence on young people. The theoretical section presents a general introduction into the issue ofmedia's influence followed by an analysis ofthe present media situation in relation to young people and psychological aspects of the media-youth relation. A particular attention is given to the workings of advertising industry's and celebrities' influence on young people. Violence on television is also briefly considered. Based on a questionnaire research, the empirical part of the paper examines how first-year students of the Czech 4-year university-preparatory schools and the Czech apprentice vocational schools perceive the influence of celebrities and advertising on their peers.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21358