Original title:
Biomechanická odpověď na impaktní zátěž crania
Translated title:
Biomechanical response to impact load of cranium
Authors:
Fanta, Ondřej ; Jelen, Karel (advisor) ; Tlapáková, Eva (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Biomechanická odpověď na impaktní zátěž crania je téma úzce související zejména s biomechanikou poranění hlavy při nárazu, velmi často při autonehodě. Získané poznatky lze aplikovat ve všech činnostech, při kterých dochází k nárazu hlavy na překážku. Mechanismy odpovídají nehodám ve sportu, jako jsou pády na kole, na lyžích, či způsobené charakterem sportu jako takovým, např. box, rugby, lední hokej, atd. Studie má za cíl nastínit ucelený přehled a sled dějů a biomechanických zákonitostí, ke kterým dochází při nárazu hlavy do překážky. Hlavním úkolem bude fyzikálně a biomechanicky popsat průběh zranění při nárazu a co nejvíce se přiblížit k reálným zraněním, které vznikají nárazem hlavy do překážky (čelní sklo, palubní deska, volant, airbag, vozovka, soupeř, pěst, mantinel, …). Nezbytnou součástí je pochopení základních poznatků z anatomie a traumatologie hlavy, určitá specifika zranění při dopravních nehodách a při frontálním nárazu a biomechanické hodnocení poranění hlavy. Provedeme experiment impaktního zatížení a po analýze fyzikálních a biomechanických dat budou zjištěné hodnoty, zejména hodnota HIC ("Head Injury Criterion") korelovány s AIS ("Abbreviated Injury Scaled") tabulkou a porovnány s korelací z literatury. Práce je řešena jako teoreticko-experimentální studie. Klíčová slova: Abbreviated...Biomechanical response to the impact cranio burden is especially closely related topic the biomechanics of head injuries on impact, often in a car accident. Acquired knowledge can be applied in all activities in which there is a head on collision obstacle. Mechanisms responsible accidents in sports, such as falls cycling, lyžích or due to the nature of sport itself, eg. boxing, rugby, ice hockey, etc. The study has to outline a comprehensive overview and sequence of events and biomechanical patterns, which occurs when the head impact into obstacles. The main challenge will be to physically and biomechanically describe the sequence of injuries on impact and maximize the přiblížit to real injury that created obstacles to the head impact (windshield, dashboard, steering wheel, airbag, roadway, rival, fist, rail, ...). An essential part of understanding the basic knowledge anatomy of the head and Traumatology, certain specifics of injuries in traffic accidents and in frontal collision and biomechanical evaluation of head injuries. We will experiment impinging load and after analyzing the physical and biomechanical data will be recorded values, especially the value of HIC ("Head Injury Criterion") correlated with AIS ("Abbreviated Injury Scaled ') table and compared with the correlations from the literature. The...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21131