Original title:
Podněty z alternativ pro naši primární školu (s důrazem na waldorfské školy)
Translated title:
Suggestions from alternative schools to our primary school (with an emphasis on Waldorf edutation)
Authors:
Merhautová, Iva ; Tomková, Anna (advisor) ; Holemá, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem práce je získání informací o výuce ručních prací na 2 školách, popis, zkoumání a analýza cílů a obsahu výuky ručních prací. Dále je cílem nalézt na waldorfských školách inspiraci pro výuku rukodělných prací na běžné škole. Tato práce pojednává o alternativních školských systémech jako o inspiračních zdrojích pro primární školu. Nejvíce se potom zabývá waldorfskou pedagogikou a výukou rukodělných prací, která je pro ni typická. Teoretickými východisky jsou především údaje o historii a současnosti alternativních škol u nás i ve světě a informace o fungování škol waldorfských. Praktická část nabízí pohled na výuku ve 2 waldorfských školách utvořený na základě pozorování a dotazování.The main aim of this work is to obtain information on the teaching of handicraft at 2 different schools, including the description, the examination and the analysis of the objectives, and also the content of handicraft lessons at those schools. Another aim of this work also is to find inspiration at Waldorf schools for teaching of handicraft at standard schools. This work discusses the alternative education systems as sources of inspiration for primary school. It is dealing mostly with Waldorf pedagogy and its typical feature, the teaching of handicraft. Theoretical base consist of data on the history and present of alternative schools in the Czech Republic and in the world and information about the waldorf schools. Practical part offers insight into the waldorf teaching in 2 schools on the basis of observation and questioning.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/21061