Original title:
Prvky mudéjarského umění
Translated title:
The elements of Mudejar art
Authors:
Guia, Eva ; Kropáček, Luboš (referee) ; Veselý, Rudolf (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Mudéjarské umění označuje umění mudéjarů (muslimů žijících pod křesťanskou navládou), 1110risků (muslimů násilně přinucených přijmout křest, tajně však nadále vyznávajících islám) jakož i dalších etnických a náboženských skupin používajících jejich techniky. Jelikož je uskutečňováno mimo území islámu, obvykle se pojí s prvky jiných náboženství a tradic a jim sloužících budov. Územně je mudéjarské umění vymezeno oblastí Pyrenejského poloostrova (Španělsko a Portugalsko) a jejich bývalých kolonií. Španělští i francouzští historici umění 111ěli často tendenci mudéjarské umění a jeho existenci jakožto samostatného stylu zpochybňovat, diskutovalo se i o samém názvu, pro nějž se neúspěšně hledaly vhodnější varianty. Snad tomu tak bylo i vzhledem k celkové roztříštěnosti mudéjarského umění, které v každé oblasti (Kastílie a León, Aragónie, Toledo, Andalusie, levantská oblast atd.) vykazuje své specifické rysy. Za hlavní čtyři mudéjarské materiály se považuje cihla, dřevo, sádra a keramika. Tato definice, přijatá na III. Mezinárodním sympoziu mudéjarismu v Teruelu, byla v případě dvou prvních materiálů zpochybněna Philippem Araguasem a Nuerem Mataucem, stejně tak jako jejich údajná ekonomičnost. Dekorace vychází z antiky, z vizigótské a evropské tradice, a samozřejmě i z muslimského umění Východu i Západu. Oproti...The Mudejar Art means the art of mudejars ( muslims who lived under the dominion of Christians), of moriscos (muslims which were forced to accept the baptism, but which staied secretly practising lslam) and ofthe other ethnic or religious groups which used their technics. Because it is realized outside of the lands of lslam, it is usually associated to the elements of the other religions and traditions and to their buildings. The Mudejar Art is limited to the Pyrenean Peninsula (Spain, Portugal) and their former colonies. The Spanish and French historians of art tended frequently to doubt about the Mudejar Art and his existence like independent style, the same name of this style was disputed and the other better was been looking for unsuccessefully. Maybe it was also because of the fragmentation total of the Mudejar Art, which in every area (Castile and León, Aragon, Toledo, Andalusia, the eastern zone etc.) has his specific character. Four materials have been considereted like typically mudejars (brick, wood, gypsum, ceramics). This definition, which was been accepted in the III. lnternational Symposy of Mudejarismo in Teruel, was in the first two cases doubted by Phi1ippe Araguas and Nuere Matauco, like his al1eged economicity. The decoration come from Antiquity, from the traditions ofVizigots and Europe...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/20952