Original title:
Porovnání efektivity problémově a klasicky vedené výuky u žáků nižšího gymnázia
Translated title:
Comparing effectiveness of problem-based and traditional education of secondary school students
Authors:
Radvanová, Sabina ; Čížková, Věra (advisor) ; Vacková, Blanka (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2009
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] V diplomové práci je porovnána efektivita problémově a klasicky vedené výuky na příkladu tematického celku dýchání člověka u žáků nižšího gymnázia. Efektivita byla porovnána pomocí vytvořeného výzkumného nástroje - pretestu, posttestu I, posttestu II. Výsledky žáků v didaktických testech byly statisticky vyhodnoceny pomocí dvouvýběrových testů, korelační analýzy a Chí kvadrát testu. Práce též seznamuje s odbornými názory na problémové vyučování a obsahuje zpracované přípravy na obě varianty výuky i praktická cvičení, jež korespondují s vytvořeným prezentačním výukovým programem. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)In this diploma thesis is compared effectiveness of problem-based and traditional education of secondary school students as an example of thematical unit "human respiration". The effectiveness was compared by created research work - pretest, posttest I, posttest II. Student's results in achievement tests were statistical evaluated with two-sample tests, correlation analysis and chi-square distribution. This diploma thesis also submits with professional opinions of problem-based education and contains compiled preparations for both education alternatives and practical exercises which corresponded to made presentation authoring language. Powered by TCPDF (www.tcpdf.org)
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/20026