Název:
Autorita vedoucího v (skautském) oddílu ve srovnání s autoritou rodičovskou
Překlad názvu:
Comparisno of Parental Authority and Leader Autority in a Scout Troop
Autoři:
Zajíc, Tomáš ; Ortová, Marie (vedoucí práce) ; Růžička, Vít (oponent) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Tato bakalářská práce pojednává o problematice autority ve společnosti i u jednotlivce. Téma je soustředěno na autoritu rodičovskou a na autoritu vedoucího ve skautském oddíle s mírným rozšířením na vychovatele obecně. Cílem je najít podstatu obou autorit a přednést hypotézy o rozdílnosti přístupu a metodách, které jsou vhodnější pro roli rodiče než pro roli vedoucího či vychovatele a naopak. Práce je složena ze dvou hlavních celků. Prvním je teoretická část, která se zabývá zejména psychologickým, sociologickým, pedagogickým a ná- boženským pohledem na pojem autority. Používá k tomu citace vybraných autorů (především E. Fromm, R. Palouš, H. Arendtová a další); k nim je připojena kritická reakce. Teoretická část je uzavřena osobním pohledem autora práce na pojetí autority a shrnutím současné pozice autority na základě publikace Relativizace autority a její dopady na současnou mládež od A. Vališové a kol. Praktická část je uvozena popisem a pokusem o vymezení základu autority rodičovské (zejména J. U. Rogge) a následně autority vedoucího skautského oddílu (V. Fanderlik). V úvodech k praktické části jsou předneseny hypotézy, jež jsou dále zkoumány na základě dotazníkového šetření a rozhovorů. Vyplněné dotazníky a odpovědi v rozhovorech slouží jako podklad pro přednesení výsledků jednotlivých hypotéz. Závěr je...This thesis deals with authority problems and questions, both in society in general and from the point of view of the individual. It is focused on the authority of parents and of leaders (scoutmasters) of scout troops and also delves into pedagogy in general. The thesis tries to find the essence of both types of authority and develops hypotheses about the differences in approach between them. The hypotheses examine which methods fit better in the parental role and which are better for leadership authority. The thesis contains two main parts. The first part is about the underlying theory and deals with various kinds of views on authority. There are psychological, sociological, pedagogical and religious views. For different approaches, quotations from selected authors are used (mainly E. Fromm, R. Palouš, H. Arendtová and others) and accompanied by the author's own critical notes. The theoretical part ends with a personal view of authority in general by the author and a summary of the recent position of authority in society that arose from the publication of Relativizace autority a její dopady na současnou mládež (Relativization of authority and its impact on current youth) by A. Vališová and others. The second part examines practical aspects and begins with a description of parental (J. U. Rogge) and...