Název:
Ochrana porušování práv autorů v právním systému Čínské lidové republiky
Překlad názvu:
Protection of infringement an author's rights within the legal system of the People's Republic of China
Autoři:
Hájková, Erika ; Žikovská, Petra (vedoucí práce) ; Wünschová Pujmanová, Alexandra (oponent) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2008
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Čínské autorské právo vznikalo ve složitých "horotvorných procesech" postupného přerodu komunistické země v "čínský socialismus" s mnoha prvky volného trhu. Čínská civilizace, která vždy kladla velký důraz na zájmy celku, tento důraz ještě umocnila svým příklonem ke komunismu na konci 40. let minulého století. Práva individua - neřku-li individuální práva majetková - tak byla zcela potlačena, a naopak byl dále zvýšen důraz na ideologickou kontrolu jakékoli případné tvůrčí činnosti občanů, koncept, který byl rovněž čínskému právu vlastní již dlouho. Byrokratická kontrola se v minulém století v Číně stala naprosto absolutní. Čínská realita se dnes potýká s důsledky této vývojové "vlny". Jak konstatují Montgomery a Keane, jedním z důvodů malého rozvoje autorského práva na čínském filmovém trhu je fakt, že pro filmové a televizní producenty je mnohem důležitější správně se pohybovat v síti byrokracie (jak formálně, tak v oblasti kontaktů), než hájit svá autorská práva. Pro jejich zisky je totiž zásadní spíše to, zda bude dílo schváleno, a zda tedy bude relevantním úřadem jejich programu přidělen dostatečně velký "balíček" reklamního času (s nímž lze potom dále obchodovat, a tak financovat své programy), než to, zda jim za užívání jejich děl někdo zaplatí autorské poplatky.1 Nacházíme se kromě toho v situaci,..."Copyright and China: Protection Against the Violation of Authors' Rights in the People's Republic of China" SUMMARY - ENGLISH "On September 7, 1990, at the Fifteenth Plenum of the Standing Committee of the Seventh National People's Congress (NPC), the People's Republic of China promulgated the first copyright law in its history, with 102 votes in favor and ten opposed or abstaining. The establishment of the Copyright Law marked the end of a tortuous road that had snaked through the Mao era and spanned the entire first half of the reform era as well."1 And let us add that the following course taken towrds the establishment of a Chinese copyright law system was not quite less dramatic, and neither is the situation of the Chinese copyright law at present. This thesis by no means aspires to cover, to contrast and compare in an exhaustive manner, the whole of both the Czech and Chinese copyright law systems (or, since both the countries draw their theoretical grounds more or less from the continental copyright doctrine, "right of autorship" systems) currently in force. That would be a task better suited for a work aspiring on higher academic titles than the magisterial one. The goal of this work is, first, to sum up the complicated genesis of the said branch of law (during which it discusses the ongoing...