Název:
Rozsah a zdroje nerovností v přístupu k celoživotnímu vzdělávání
Překlad názvu:
Extent and origins of inequalities in the access to continuing education
Autoři:
Visinger, Radek ; Krištofová, Zuzana (oponent) ; Kopecký, Martin (vedoucí práce) Typ dokumentu: Bakalářské práce
Rok:
2009
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] Ve své práci se věnuji problému přetrvávajících vzdělanostních nerovností. Účast v celoživotním vzdělávání do značné míry předurčuje naše životní šance, proto je tak důležitá podpora rovnocenných vzdělávacích možností. Po krátkém představení tématu probírám v první kapitole různé teoretické koncepce rovnosti. Jejich porovnání ukazuje, že představy o charakteru rovnosti v přístupu ke vzdělávání se mohou velmi lišit a jen stěží lze některý pohled zanedbat či odmítnout. Rozhodnutí zahlazovat pomocí vzdělávání společenské nerovnosti musíme opřít o důkaz, že reprodukce či prohloubení těchto nerovností představuje nespravedlnost či diskriminaci v uplatňování individuálních sociálních práv. Není svobody bez reálně dostupné alternativy a právě tak není morálně ospravedlnitelné jakékoli znevýhodnění založené na jiných faktorech než je úroveň schopností a individuální úsilí. Dále upozorňuji na nešťastné důsledky rozšíření tržní orientace na oblast vzdělávání a analyzuji různé teoretické přístupy k přerozdělování ve prospěch zrovnoprávnění přístupu ke vzdělávání. Třetí část rozebírá hlavní sociologické teorie, které vysvětlují genezi a pravděpodobnou reprodukci vzdělávacích nerovností. Pozornost je věnována teorii meritokracie, různým teoriím vzdělanostních reprodukcí a teorii racionální volby. Přístup širokých mas k...In my dissertation I deal with the problem of persistent educational inequalities. The participation in continuing education determine to a great extent one's life opportunities. That's why the promotion of equal educational opportunity is so important. The decision made in order to reduce social inequalities by means of education should be based on an argument that reproduction or intensification of these inequalities constitutes unfairness or even discrimination in the use of individual social rights. There's no freedom when deprived of an available alternative and furthermore it isn't morally admissible to handicap however a person by admitting criteria different from degree of capacity and individual effort. Moreover I call attention to some fateful consequences of the extension of market strategy into the field of education and I analyze different theoretical approaches to redistribution in order to put everybody on an equal footing with the access to education. In the third part I dissert upon principal sociological theories which try to explain the genesis and the probable reproduction of educational inequalities. I draw attention to the meritocracy principle, different theories of reproduction of educational structure and to the rational choice theory. The free access of masses to the superior...