Original title:
Hodnocení a sebehodnocení prostřednictvím žákovského portfolia na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Assessment and self-assessment through a pupils's portfolio at primary education
Authors:
Manochová, Eva ; Spilková, Vladimíra (advisor) ; Krčmářová, Tereza (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce má teoreticko-výzkumný charakter. Teoretická část se zabývá pojetím školního hodnocení, které je vyžadováno současnou koncepcí primárního vzdělávání. Pozornost je věnována inovativním formám hodnocení, zejména sebehodnocení a žákovskému portfoliu. Ve výzkumné části jsou formulovány cíle, výzkumné otázky a metody zkoumání. Jsou zde prezentovány výsledky výzkumu, který se zabýval žákovským portfoliem, coby prostředkem pro hodnocení a sebehodnocení, v pojetí několika učitelů 1. stupně základních škol. Jsou zde představeny možnosti i úskalí, která s sebou portfoliový způsob hodnocení a sebehodnocení přináší. Výsledným produktem práce je soubor doporučení pro učitele, kteří by chtěli žákovské portfolio začít uplatňovat ve své pedagogické praxi. Klíčová slova inovativní hodnocení sebehodnocení žákovské portfolio autentické hodnocení zpětná vazba primární vzděláváníThe diploma thesis is of a theoretical-research nature. The theoretical part deals with an innovative school assessment approach which is required by the current conception of the primary education. The attention is paid to the innovative forms of assessment, especially to the self-assessment and the pupil's portfolio. The aims, the research questions and the methods of the exploration are formulated in the research part. There is a presentation of the results of the research, which was focused on the pupil's portfolio as a means of assessment and self-assessment in the conception of several primary education teachers. The options as well as the difficulties of the portfolio assessment are presented. The final product of the thesis is a summary of recommendations for primary education teachers who would like to start to apply the pupil's portfolio in their teaching practice. Keywords: innovative assessment self-assessment pupil's portfolio authentic assessment feedback primary education
Keywords:
authentic assessment; feedback; innovative assessment; primary education; self-assessment pupil's portfolio; autentické hodnocení; inovativní hodnocení; primární vzdělávání; sebehodnocení; zpětná vazba; žákovské portfolio
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/5241