Original title:
Využití metody CLIL ve výuce na 1. stupni ZŠ
Translated title:
Application of CLIL in Primary Education
Authors:
Špačková, Iveta ; Stará, Jana (advisor) ; Vallin, Petra (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá jednou ze současných inovativních metod ve vzdělávání, a to metodou CLIL. Jedná se o integrované vyučování cizího jazyka a nejazykového předmětu. Cílem této práce je zjistit, jak probíhá využívání metody CLIL v praxi na prvním stupni základní školy a jaké jsou možnosti a meze takového vyučování. V teoretické části bude na základě dostupné odborné literatury obsahově a jazykově integrované vyučování charakterizováno. Praktická část je výsledkem kvalitativního výzkumného šetření. Jako metody výzkumu byly zvoleny interview s vyučujícími, kteří ve výuce využívají metodu CLIL, pozorování třídy jedné z dotazovaných, realizace a následná reflexe vlastní vyučovací hodiny plánované a vedené dle principů CLIL výuky. Výsledkem této práce je analýza skutečného průběhu hodin realizovaných metodou CLIL na prvním stupni a analýza možností a mezí takového vyučování. KLÍČOVÁ SLOVA inovativní metoda, výuka cizích jazyků, obsahově a jazykově integrované vyučování, cizí jazyk napříč kurikulem, kvalitativní výzkumThe diploma thesis is concentrated on CLIL, an innovative method of teaching. It integrates the content and the language learning. The aim of this work is to find out how CLIL is actually realized at primary schools and discover the possibilities and the limits of this method. The theoretical part of this work is based on the literature and it summarizes the main characteristic of Content and Language Integrated Learning. The practical part of this diploma thesis is an outcome of qualitative research. As the methods of research I used interviews with teachers, observations, a realization and a following reflection of a lesson which was planned and based on the principles of CLIL. The result of this work is the analysis of the CLIL lessons in primary education and the analysis of the possibilities and the limits of this method. KEYWORDS innovative method, foreign language teaching, Content and Language Integrated Learning, foreign language across the curriculum, qualitative research
Keywords:
Content and Language Integrated Learning; foreign language across the curriculum; foreign language teaching; innovative method; qualitative research; cizí jazyk napříč kurikulem; inovativní metoda; kvalitativní výzkum; obsahově a jazykově integrované vyučování; výuka cizích jazyků
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/5235