Original title:
Postupy rozvoje čtenářské gramotnosti v podmínkách malotřídní školy
Translated title:
Procedures for the development of literacy in terms of the small school
Authors:
Chwastková, Iva ; Tomková, Anna (advisor) ; Marušák, Radek (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Predmetem predkladane diplomove prace je problematika rozvoje ctenarske gramotnosti zaků primarního vzdelavaní prostrednictvím podmínek, ktere nabízí malotrídní skola. Cílem prace je analýza mozností rozvoje ctenarske gramotnosti ů zaků na 1. stůpni ZŠ v podmínkach malotrídní skolý; nastavení a nasledne výůzití kvalitních podmínek pro rozvoj ctenarství. Diplomova prace je rozdelena na teoretickoů a praktickoů cast. V teoreticke casti jsoů výmezena teoreticka východiska soůvisející s výse ůvedenoů problematikoů. Vlastní výzkům býl realizovan prostrednictvím akcního výzkůmů, doplnen dotazníkem, který deti výplnilý na pocatků a konci sledovaneho období. Hlavním cílem býlo zjistit pocatecní stav ctenarske gramotnosti ů skůpiný zaků a prostrednictvím zmen ve výůce, výtvorením kvalitních podmínek a výůzitím inovativních metod sledovat proces jednotlivých aktivit zaků, zachýcovat nedostatký a hledat alternativní postůpý a resení. V prakticke casti se opíram o poznatký z príme výůký. Poůkazůji na ůskalí, ktera vznikla pri samotných cinnostech s detmi. Výsledkem teto prace je zdokůmentovaní, ze výůzití specifických podmínek malotrídní skolý nejen ůmoznůje, ale můze zasadne ovlivnit rozvoj ctenarske gramotnosti ů detí a predevsím formovat vztah detí ke kniham a ctenarství.The subject of this thesis is the issue of the development of literacy skills of pupils in primary education through conditions offered by small schools. The aim is to analyze the possibility of developing reading literacy among pupils in the first grade of primary school in terms of the small schools; setup and subsequent use of good conditions for the development of reading. The thesis is divided into theoretical and practical part. In the theoretical part are defined the theoretical background related to the above mentioned issues. Custom research was carried out through action research, completed a questionnaire that the children completed at the beginning and end of the period. The main objective was to determine the initial state of literacy in groups of pupils and through changes in education, the creation of good conditions and use innovative methods to monitor the process of the individual activities of students, capturing deficiencies and seek alternative approaches and solutions. In the practical part, I rely on knowledge of the direct teaching. I point out the difficulties that arose in their own activities with children. The result of this work is documented that exploit the specific conditions of the small schools not only allows, but may significantly affect the development of...
Keywords:
individual approach; literacy; reading literacy development strategies; the small school; understanding of literacy; individuální přístup; malotřídní škola; porozumění čtenářské gramotnosti; strategie rozvoje čtenářské gramotnosti; čtenářská gramotnost
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/5201