Original title:
Intonace jednoslabičného slova jako součásti víceslabičného taktu
Translated title:
Intonation of a monosyllabic word as part of a polysyllabic stress-group
Authors:
Spilková, Helena ; Volín, Jan (referee) ; Palková, Zdena (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2007
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se soustřeďuje na zkoumání melodických vlastností složených taktů, tj. taktů, jejichž součástí je jednoslabičné slovo. Výchozím postupem je analýza melodického průběhu dvojznačných řetězců slabik, z nichž jedna varianta vždy obsahuje jednoslabičné slovo v různých pozicích a druhá varianta obsahuje pouze víceslabičná slova. Informace o melodickém průběhu jsou současně uváděna do souvislosti s výsledky poslechového testu, které poskytují zpětnou vazbu o percepčním dojmu daných realizací. Pomocí porovnání různých realizací práce směřuje k odhalení melodických schémat, která se u složených taktů vyskytují narozdíl od taktů jednoslovných. Součástí práce je také návrh systému melodické transkripce na úrovni taktů.The diploma work focuses on investigating the melodic properties of compound stress-groups (i.e. polysyllabic stress-groups that include a monosyllabic word). The primary method is the analysis of melodic course in ambiguous syllable sequences. In each of these syllable sequences, one meaning alternative included a monosyllable in various positions and the other alternative was constituted by polysyllabic words only. The melodic course data are simultaneously correlated with the perception test results that provide a feedback on perception of individual instances. By comparing various instances of compound stress-groups the work pursues the detection of melodic patterns that occur in compound stress-groups unlike in simple stress-groups (formed by one word only). The work also contains a melodic transcription system design intended to retain melodic properties on the stress-group level.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/8208