Original title:
Škola a genderové role
Translated title:
Gender roles and school
Authors:
Marešová, Hana ; Vodochodský, Ivan (advisor) ; Smetáčková, Irena (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce se zabývá otázkou osvojování genderových rolí v prostředí školy. Jejím cílem je porovnat očekávání spjatá s genderovými rolemi z pohledu žáků/yň, vyučujících a učebnice a zjistit, zda jsou očekávání vázaná na genderové role v pojetí vyučujících a učebnice občanské výchovy v souladu s žákovskými představami týkajícími se genderových rolí, nebo se vzájemně liší. Text práce se skládá ze dvou základní částí. První část představuje teoretická východiska, která předcházela vlastní empirické šetření a z nichž empirické šetření vycházelo. Pozornost je v této části nejprve věnována vztahu, který existuje mezi pohlavím a genderem jedince, neboť předmětem zkoumání budou charakteristiky spojované s biologickým pohlavím jedince, které mají sociální rozměr a spoluvytváří obsah jedincových genderových rolí. Další část vymezuje pojmy genderové a sociální role, které jsou ústředním tématem zkoumání. Představuje také teoretické přístupy к genderovým rolím a jejich úloze ve společnosti. Práce se dále věnuje teoriím socializace a procesům osvojování genderových rolí. Další kapitoly se zabývají úlohou genderu ve škole, způsoby osvojování genderových rolí ve škole a možnými formami vlivu učebnic a přístupu vyučujících na osvojování genderových rolí. Jejich účelem je objasnit význam předpokladů ohledně...The aim of the thesis is to examine and compare the notions of gender roles in the view of students, teachers and textbooks. The issue of gender roles involved in school environment concerns theoretical concepts of social construction of gender and theories of gender socialization. In the view of social constructionism gender as a social phenomenon is created, institutionalized and made into traditions by humans. Social constructionism is opposed to essentialism. A gender role is a set of behavioral norms associated with males and females in a given social group or institution. Schools, among other social institutions, are organized upon a dichotomous gender/sex system. According to cultural rules, norms and values, certain characteristics, attributes and roles are assigned to males and females based on their biological sex. The process through which the individual learns and accepts roles is called socialization. Socialization works by encouraging wanted and discouraging unwanted behavior. School as one of the agencies of socialization performs role behavior models and expectations. Through mechanisms of social control sanctions are used to make it clear what behavioral norms the child is expected to follow. Empirical survey explored the notions of gender roles perceived in school environment. It consisted...
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/725