Název:
Rozvoj verbálních schopností a sociokulturní prostředí rodiny (teoreticko-empirická studie)
Překlad názvu:
Development of verbal abilities and social family background
Autoři:
Korpová, Lenka ; Vítečková, Michaela (oponent) ; Krykorková, Hana (vedoucí práce) Typ dokumentu: Diplomové práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: Text diplomové práce je zaměřen na téma rozvoje verbálních schopností v souvislosti se sociokulturním prostředím rodiny. Práce obsahuje teoretické poznatky z dané problematiky a empirické šetření verbálních schopností žáků konkrétní třídy a jejich rodinného prostředí. V úvodní teoretické části jsou vymezeny pojmy jazyk, jazykový kód a komuníkace, včetně charakteristických znaků. V práci je zmíněna podstata a funkce rodiny, dále Bernsteinova teorie jazykového kódu, která hovoří o vztahu mezi sociálním původem žáků, rozvinutosti jejich jazyka a školní úspěšností. V empirické části je zjišťována úroveň verbálních schopností žáků sledovaného vzorku .. Výzkum upozornil na rozvoj verbálních schopností ve vztahu k sociokulturnímu prostředí rodin. Šetřena byla především vzdělanostní úroveň rodičů, kulturní bohatství rodin, volný čas rodinných příslušníků, pozornost byla věnována také jejich sportovním a kulturním aktivitám.