Original title:
Autismus našima očima
Translated title:
Autism behind our eyes
Authors:
Čaníková, Petra ; Vodochodský, Ivan (advisor) ; Hájek, Martin (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Práce "Autismus našima očima" je závěrečnou zprávou z kvalitativního sociologického výzkumu. Zabývá se hledáním odpovědí na otázky: Jak autisté vnímají své postavení ve světě kolem sebe? Jak popisují svou zkušenost s autismem? Jaký je autismus z jejich pohledu? V textu je srovnáváno několik pohledů - autismus z pohledu "odborníků" v lékařství a pedagogice, pohledy rodičů autistů a pohledy samotných autistů. Hlavní část analýzy se soustředí na celistvý životní příběh autistky Donny Williamsové v autobiografickém vyprávění v knize "Nikdo nikde" [1995]. Analýza je věnována především hledání a popisování vlastní identity a prostředkům jejího ujasňování. K centrální kategorii "osobní identita" je vztaženo dalších pět kategorií. Ty vytváří souvislý celek, díky kterému je čtenář uveden do světa autismu tak, jak je prožíván samotnými autisty. Autorka prostřednictvím této práce hledá také svůj vlastní pohled a ujasňuje si své vlastní stanovisko k autismu a k jednotlivým zdrojům informací a výzkumných dat. Práce taktéž upozorňuje na nutnost reflektovat to, čím je náš vlastní pohled na danou problematiku ovlivňován a jaké důsledky to přináší.Thesis "Autism through our eyes" is final report from qualitative sociological research. This report would like to answer the questions as: How do autistic people perceive their position in a society and world? How do they describe experience with autism? What is the autisms from thier point of view? This report tries to compare several viewpoints - autism from point of view of "specialist" in the field of medicine, education, parents's point of view and point of view of autistic people. Main part of the analysis is focused on whole life-story of an autistic girl, Donna Williams; autobiography Nobody Nowhere [1992], The analysis would like to describe finding and imprinting self-identity. The central cathegory "self-identity" links other five cathegories. These five categories form coherent whole and reader of this report is able to perceive the autistic world. Author of this dissertation tries to find her own point of view on autism. She makes clear about her standpoint about autism and about several information sources. Last but not least aim of this thesis is to inform, that it is necessary to keep in our mind what circumstances ifluence our personal point of view and what consequences it implies.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/6811