Název:
Specifika manažerské komunikace v interkulturním prostředí
Překlad názvu:
Specifics of managerial communication in an intercultural environment
Autoři:
Srncová, Jaroslava ; Janoušek, Jaromír (vedoucí práce) ; Rymeš, Milan (oponent) ; Kostroň, Lubomír (oponent) Typ dokumentu: Disertační práce
Rok:
2006
Jazyk:
cze
Abstrakt: [cze][eng] O c"'eské republice se říkává, že leží v srdci Evropy. Je historicky, kulturně i hospodářsky spjata se všemi svými sousedy, tedy i německými. Díky poučení z minulosti víme, že dobrá spolupráce se může dařit pouze v případě, kdy sousedé jsou také přáteli. Vzájemné vztahy se v posledních letech velmi dobře rozvíjí, od 1. května 2004 patří obě země. česká i německá, společně do Evropské unie. Tato skutečnost napomohla Čechům i Němcúm k novým šancím nejen v ekonomické, ale i mezilidské oblasti. Samotná Česká republika procházela v posledních letech významnými sociálními, společenskými i hospodářskými změnami. Díky Evropské unii je jejich součástí i vzájemné poznávání, prorůstání kultur i lidského potenciálu. Naším cílem bylo předložit psychologickou práci, která zkoumá jeden z aktuálních jevů: nespokojenost pracovníkú multikulturních firem s oblastí motivace, interkulturní komunikace i zpúsobcm manažerského řízení firmy. V roli pracovního psychologa se v každodenní praxi s problémovými oblastmi setkávám stále, zejména zabývám-li se při provádění personálního auditu otázkami firemní kultury. U řídících pracovníkú se nespokojenost objevuje jako stížnosti na nízkou efektivitu podřízených - zejména v přijímání návrhú a informací, na nevyhovující vzájemnou komunikaci, nízkou motivaci k samotné činnosti, malou chuť...We have decided to get involved into the research project "managerial communication specifics within multicultural environment" due to two reasons. Firstly, this topic has been widely discussed since the 90s boom of foreign investments in the Czech republic, secondly, multicultural compames deal more and more with the issue of communication misunderstandings due to different styles in leading and motivating people. Czech and German cultures have become particularly attractive, though. There are many historical links, we live next to each other and there is a lively business cooperation. Corporate culture represents a large range of individua! aspects that are to be taken into consideration: national culture, communication pattems, manners and cultural habits, history, intercultural relations and key persona! characterics and skills of mangers. We appreciate a kind and open contribution of top managers working within Czech and German companies that were involved into the project. Our research involves three stages: I. 74 managers on middle and top positions from different companies were asked about the most frequent critical situations in intercultural communication. Their resposes were transfered into final questionnaires and cartoon situations and that is why represented key criteria for the next research....