Original title:
Koncepce "konce dějin" umění v teorii A. C. Danta
Translated title:
The Concept of the End of Art History and the Theory of Arthur C. Danto
Authors:
Drexlerová, Eva ; Rakušanová, Marie (advisor) ; Konečný, Lubomír (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2016
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Cílem této práce je poskytnout kritický vhled do teorie umění Arthura C. Danta. V rámci uceleného výkladu se tato práce věnuje jak Dantově obecné filosofii umění, tak i jeho filosofii historie umění. Vzhledem k takto vymezenému rozsahu usiluje o zhodnocení Dantovy teze o konci umění a její adekvátnosti. První část se věnuje Dantově koncepci světa umění, tj. jeho kontextuální a historické teorii umění. To obnáší vysvětlení historických podmínek, s nimiž je jeho definice umění spjata, zmínku o jeho esencialistickém a historickém přístupu a hlavní aspekty jeho známé techniky porovnávání nerozlišitelných protějšků. Druhá část se zaměřuje na Dantovu filosofii historie umění, zejména na jeho hegeliánský obrat a na to, co z něj dále pramení. Třetí část se věnuje jeho samotné tezi o konci umění a tomu, co má za následek, tj. posthistorickému umění. Závěrečná část usiluje o kritické zhodnocení jak Dantovy umělecké definice, tak jeho tezi o konci umění. Současně přináší i některé argumenty, proč může být jeho teze o konci umění pokládána za nepřesvědčivou a spekulativní.The aim of this essay is to give a critical examination of Arthur C. Danto's art theory. In order to present a comprehensive exploration, the thesis deals with both Danto's philosophy of art and philosophy of the history of art. Within this discourse it aspires to evaluate Danto's end of art thesis and its appropriateness. In the first part, Danto's idea of the artworld, that is his contextual and historical theory of art, is examined. This includes the exploration of historical circumstances within which his art definition was developed, the notion of his essentialist and historic approach, and main features of his well-known technique of comparing indiscernible counterparts. The second part is devoted to Danto's philosophy of the history of art, especially to his Hegelian turn and what of such shift further stems. The third part explores the end of art thesis itself and, as its consequence, the posthistorical condition of art. The final part consists of two sections that attemp to critically evaluate both Danto's art definition and his end of art thesis. Finally, some arguments why Danto's theory about the end of art might be considered as inconclusive and speculative are conferred.
Keywords:
aboutness; analytical philosophy of history; Danto; embodiment; essence of art; essentialism; Hegel; historicism; interpretation; master narratives; posthistorical art; substantive philosophy of history; the artworld; the end of art; aboutness; analytická filosofie historie; Danto; embodiment; esencialismus; Hegel; historismus; interpretace; konec umění; podstata umění; posthistorické umění; substantivní filosofie historie; svět umění; vedoucí narativy
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2543