Home > Academic theses (ETDs) > Bachelor's theses > Ani stará, ani nová: Archetyp jižanské krásky v postavách Birdie Hubbard z Lištiček Lillian Hellmanové a Blanche DuBois z Tramvaje do stanice Touha Tennesseeho Williamse
Original title:
Ani stará, ani nová: Archetyp jižanské krásky v postavách Birdie Hubbard z Lištiček Lillian Hellmanové a Blanche DuBois z Tramvaje do stanice Touha Tennesseeho Williamse
Translated title:
Neither Old, Nor New: The Southern Belle Archetype in Lillian Hellman's Birdie Hubbard from The Little Foxes and Tennessee Williams's Blanche Dubois from A Streetcar Named Desire
Authors:
Soukupová, Markéta ; Ulmanová, Hana (advisor) ; Veselá, Pavla (referee) Document type: Bachelor's theses
Year:
2017
Language:
eng Abstract:
[eng][cze] The aim of this BA thesis is to describe the origins of the Old South's archetypal feminine ideals and how they were altered in the course of time. In what follows, I will attempt to explain how the Southern Belle myth became (re-)defined, enacted and/or maintained throughout the era of the Antebellum, Post-Bellum and New South perspective. The thesis will employ literary theory, namely in respect to relevant archetypal definitions that will be applied to the specific Southern Belle figures, as well as historical, social and cultural studies. Finally, feminist and gender theories will be utilized in order to demonstrate how the cultural archetype of the Southern Belle served as a socially constructed norm enforcing women's passivity and submission to patriarchy. After the introductory chapter, which will present the American South and its inhabitants as a distinct cultural entity, chapter two will discuss the aims and methodology of the thesis and the basic terminology that is essential for the Southern Belle concept. Chapter three shall afterwards briefly introduce the specific constructs of the Post-Bellum (Lillian Hellman's The Little Foxes) and New South (Tennessee Williams's A Streetcar Named Desire) Belles in relation to their concrete socio-historical contexts. Chapter four will then consist...Cílem této bakalářské práce je analýza původu jižanského ideálu ženství a jeho vývoje postupem času. V následujících kapitolách bude ukázáno, jak byl tento archetyp (re)definován, nahrazen či zachován v obdobích před a po Občanské válce a éře Nového Jihu. Z literární teorie se práce především opře o relevantní definice archetypu, které pak bude dokazovat na postavě jižanské krásky. Dále pak bude čerpat zejména z historie, sociologie a kulturních studií. Po úvodní kapitole, která představí americký Jih a jeho obyvatele jako jedinečné kulturní entity, kapitola dva okomentuje a zdůvodní základní metodologii a cíle práce společně s klíčovou terminologií, která se v souvislosti s jižanskou kráskou jeví jako nepostradatelná. Kapitola tři se poté bude zabývat krátkým úvodem k jednotlivým konstruktům jižanských krásek v jejich specifických společensko-historických kontextech, tzn. po Občanské válce (Lištičky Lillian Hellmanové) a v éře Nového Jihu (Tramvaj do Stanice Touha Tennesseeho Williamse). Kapitola čtyři pak přistoupí k samotné analýze postav a jejich prvků, jež byly v jednotlivých hrách buď zachovány, nebo zatraceny, a to jak v rámci zevnějšku, tak chování. Pátá kapitola za použití feministických a genderových teorií nastíní, jak jižanský archetyp krásky posiluje - a zároveň podrývá - patriarchální...
Keywords:
American; Belle; Birdie; Blanche; Hellman; South; Williams; Americký; Birdie; Blanche; Hellman; Jih; Kráska; Williams
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2418