Home > Academic theses (ETDs) > Master’s theses > Metakognice jako kompetence žáka základní školy. Teoretické základy metakognitivní činnosti v kontextu rozvoje učební kompetence žáka základní školy
Original title:
Metakognice jako kompetence žáka základní školy. Teoretické základy metakognitivní činnosti v kontextu rozvoje učební kompetence žáka základní školy
Translated title:
Metacognition as a primary and secondary education competence
Authors:
Kořínková, Iveta ; Pelikán, Jiří (referee) ; Krykorková, Hana (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2006
Language:
cze Abstract:
Cílem mé práce bylo posoudit, zda mezi kompetence žáka základní školy patří metakognice. Ve školní praxi rozeznáváme dvě úrovně kognitivních procesů, nižší a vyšší. Nižší úroveň souvisí se školním vyučováním a tvoří předstupeň vyšších poznávacích kategorií. Se snižováním vázanosti na školní vyučování se rozvíjí druhá úroveň kognitivních funkcí. Dítě, které je schopno naplnit i prvky vyšší kognitivní úrovně, je schopno metakognitivního uvažování - řídí, plánuje a kontroluje svou činnost. Nejdostupnější didaktická pomůcka, která může pomoci v rozvoji vyšší kognitivní úrovně, je učebnice. V empirické části jsem se věnovala obsahové analýze učebních úloh učebnic. Vyhledávala jsem takové učební úlohy, které přispívají k rozvoji kognitivních a metakognitivních procesů. Výzkum potvrdil, že učebnice takové úlohy obsahují. Jsou v nich ale zastoupeny učební úlohy, které rozvíjí spíše kognitivní procesy první úrovně než kognitivní procesy druhé úrovně, které korespondují se schopností metakognice.
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/4595