Original title:
Zvýšení konkurenceschopnosti železniční osobní dopravy v úseku Uničov - Šumperk
Translated title:
Competitiveness Improvements of Railway Passenger Transport in Section Unicov - Sumperk
Authors:
Melecký, Martin ; Kubina, Jiří (referee) ; Říha, Tomáš (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Cílem práce je návrh takových stavebích úprav, které povedou k zefektivnění osobní železniční dopravy na tomto úseku. Plánovaná revitalizace s elektrifikací podstatně změní povahu i význam zdejší železniční dopravy, a je výzvou k prověření možností stávajícího stavu. Mým úkolem bylo zaměřit se na dotčené stanice, jako zásadní aspekt propustnosti trati, a zastávky, kde lze nedrahými úpravami značně zvýšit kvalitu i kulturu cestování. Prověřil jsem docházkové vzdálenosti, navrhl vznik nové zastávky Troubelice – Centrum, v Novém Malíně přiblížil nástupiště k centru obce. Vhodným posunem nástupišť jsem dosáhl zvýšení rychlosti. Všechny úpravy jsou navržené s bezbariérovým přístupem. Návrh stanic pak umožňuje průjezdy vyššími rychlostmi, respektuje stávající využití ostatních kolejí
The thesis target is to design construction treatments resulting in improving the passenger railway transport in this section. Planned modernization and electrification will change the transport nature significantly, which calls for an examination of the existing track possibilities. The task was to focus on the regarding stations as a crucial troughput aspect and on the travel quality improvment by minor construction adjustments. I have examined walking distances, designed a new Troubelice - Centrum stop. By convenient platform shifts higher velocities criteria were met. All precautions respect the wheelchair access. The station design allows higher velocities operation and do not restricts current use.
Keywords:
platform position optimalization; railway line throughput increase; Railway line velocity increase; railway stations and stops reconstruction; walking distances; docházkové vzdálenosti; optimalizace poloh nástupišť; zvýšení propustnosti železniční tratě rekonstrukce stanic a zastávek; Zvýšení rychlosti železniční tratě
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64506