Original title:
Budovy pro vzdělávání - energie a vnitřní prostředí
Translated title:
Buildings for education - energy and indoor environment
Authors:
Čišecký, Ladislav ; Adam, Pavel (referee) ; Hirš, Jiří (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se věnuje hodnocení vnitřního prostředí školního komplexu v atypickém himalájském vysokohorském prostředí, který je zcela závislý na energiích pochá-zejících z obnovitelných zdrojů. Konstrukční řešení budov umožňuje maximální využití slu-neční energie, které je jako jediné v oblasti dostatek. V práci jsou tyto budovy podrobně popsány. Rovněž je popsáno měření, které celoročně v objektech probíhalo. Výstupy z měření jsou porovnány s požadovanými hodnotami. Součásti práce jsou i matematické simulace na modelech vytvořených v software BSim. Výstupem simulací je pak hodnocení využití energie a návrh vhodných opatření na zlepšení stávajícího stavu.
Diploma thesis deals with evaluation of indoor environment of a school complex in atypical Himalayan alpine environment which is totally dependent on energy originating from renewable sources. Structural design of buildings allows maximum utilization of solar energy which is the only one actually available source of energy in this area. The buildings are de-scribed in detail, as well as measurement conducted in buildings during the last year. The out-comes of measurements are compared with desired values. The thesis is also focused on math-ematical simulations by using BSim software. The output of a building energy simulations is an energy use prediction and design of appropriate measures to improve the current situation.
Keywords:
BSim; energy simulation; hostel; Ladakh; school; solar chimney; solar energy; solar wall; BSim; energetická simulace; internát; Ladakh; sluneční energie; solární komín; solární stěna; škola
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64502