Original title:
Hangár
Translated title:
Hangar
Authors:
Čajda, Daniel ; Straka, Bohumil (referee) ; Sýkora, Karel (advisor) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Publisher:
Vysoké učení technické v Brně. Fakulta stavební Abstract:
[cze][eng]
Diplomová práce se zabývá návrhem a posouzením dřevěné konstrukce hangáru v Brně - Medlánkách. Hangár je určen pro malá letadla, která se na tomto letišti nacházejí. Půdorysné rozměry jsou 116 m × 64 m a výšce 10,6 m. Objekt je půdorysně zakřiven, tvoří část půlkruhu. Příčné vazby jsou nepravidelné, tvořeny z plnostěnných vazníků, které staticky působí jako dvoukloubové oblouky. Konstrukce je navržena z lepeného lamelového dřeva, rostlého dřeva a ocelových spojovacích prvků. Spodní stavba je řešena betonovými bloky a základovými pasy. Prostorovou tuhost zajišťují příčná a podélná ztužidla. Střešní a obvodový plášť je tvořen sendvičovými panely.
This thesis is about designing and assessmenting timber structure of hangar in Brno - Medlánky. Hangar is designed for small planes at Medlanky airport. Plan view of hangar is 116 m × 64 m and hight is 10,6 m. The building is curved and building forms part of a semicircle. The main frames are irregular and formed of solid girder which statically acting as a double-jointed arches. The structure is designed from glued laminated timber, solid timber and steel connecting elements. Substructure is solved by concrete blocks and foundation strips. A spatial rigidity of the structure is provided by the sway and longitudinal bracings. Roof and peripheral walls are made by sandwich panels.
Keywords:
assessment; column; design; double-jointed arch; girt; glued laminated timber; hangar; longitudinal bracing; purlin; solid girder; solid timber; steel connecting elements; sway bracing; timber structure; dvoukloubový oblouk; dřevěná konstrukce; hangár; lepené lamelové dřevo; návrh; ocelové spojovací prvky; paždík; plnostěnný vazník; podélné ztužidlo; posouzení; příčné ztužidlo; rostlé dřevo; sloup; vaznice
Institution: Brno University of Technology
(web)
Document availability information: Fulltext is available in the Brno University of Technology Digital Library. Original record: http://hdl.handle.net/11012/64214