Original title:
Historický vývoj mediální didaktiky a její rozsah v České republice
Translated title:
Historical development of media didactics and its scope in the Czech Republic
Authors:
Huspeková, Markéta ; Wolák, Radim (advisor) ; Zezulková, Markéta (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2017
Language:
cze Abstract:
[cze][eng] Diplomová práce si klade za cíl zachytit vývoj a rozsah mediální didaktiky v České republice. Výchozími autory jsou PhDr. Jan Mašek, Ph.D. a Mgr. Zdeněk Sloboda, kteří se zabývají mediální pedagogikou v českém prostředí. Předmětem práce je objasnění pojmu mediální didaktika. To slouží jako syžet pro utvoření systematizovaného přehledu historického vývoje užívání médií ve výuce a upozornění na důležitost médií ve výuce a výuky za pomocí médií. V neposlední řadě se práce snaží zjistit vliv a rozsah jednoho konkrétního média v prostředí českého školství, a to tabletu. Metodou výzkumu je dotazníkové šetření, v rámci kterého bylo zkoumáno 200 učitelů základních, středních (odborných) škol a gymnázií. Na základě získaných dat pak bylo možné odpovědět na předem stanovené výzkumné otázky, které zněly: Jak je rozšířené využití tabletů ve vyučování? Jaký postoj zaujímají učitelé základních, středních (odborných) škol a gymnázií k využití tabletů ve vyučování? Má podle učitelů základních, středních (odborných) škol a gymnázií využití tabletů ve vyučování vliv na jeho efektivitu?The main goal of the thesis is to describe the development and the extent of media didactics in the Czech republic. The authors who examine media pedagogy are PhDr. Jan Mašek, Ph.D. a Mgr. Zdeněk Sloboda. The subject of the thesis is to clarify the concept of media didactics. This is important for the formation of historical development of the use of media during the teaching and for highlight the importance of media during the teaching and teaching with the use of media. Finally, the thesis try to find out the effects and the extent of tablets in the czech education system. By using quantitative questionnaire research was examined 200 teachers of primary schools, secondary schools and grammar schools. Based on the acquired data is possible to answer predetermined research questions: How widespread is the use of tablets during the teaching? What is the opinion of teachers to use tablets during the teaching? Does the use of tablets during the teaching influence the effectiveness of the teaching?
Keywords:
information and communication technologies; Media; media didactics; tablets; teaching with media; informační a komunikační technologie; mediální didaktika; Média; média ve výuce; tablety
Institution: Charles University Faculties (theses)
(web)
Document availability information: Available in the Charles University Digital Repository. Original record: http://hdl.handle.net/20.500.11956/2103