Original title:
Performance Measurement of Public Art Museums
Translated title:
Měření výkonnosti veřejných muzeí umění
Authors:
Prokůpek, Marek ; Riedlbauch, Václav (advisor) ; Machek, Ondřej (referee) ; Wagner, Jaroslav (referee) Document type: Doctoral theses
Year:
2015
Language:
eng Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[eng][cze] The issue of the economics of cultural institutions, their economic impact, and measurement of their performance has been paid systematic attention basically only in the past few years. PhD thesis analyses the methods of performance measurement in public art museums and creates economic models. Aim of my thesis is also to create a model for museum managers to measure the performance. Nowadays it is almost necessary to integrate performance measurement system in organization´s strategy decision making. The museum managers feel the pressure to prove that their organization is performing well by various stakeholders and we perceive the idea that multidimensional performance measures could fill the informational gap concerning performance, quality, and the artistic value of cultural programs. The mixed research method was employed in this research. Qualitative data was obtained from the questionnaire and interviews. Quantitative data was obtained from the questionnaire, annual reports and reports of The National Information and Consulting Centre for Culture (NIPOS). The aim of this study is to propose a comprehensive multidimensional model to assess art museum activities. This model takes into account the scope and character of museum´s mission. This model consists of implementation of Data Envelopment Analysis into Balanced Scorecard.Tématu ekonomiky kulturních institucí a jejich ekonomickému dopadu začala být věnována systemtická pozornost až v posledních desetiletích. Tato doktorská práce analyzuje metody měření výkonnosti veřejných muzeí umění a přináší ekonomický model. Cílem práce je vytvoření modelu měření výkonnosti pro manažery muzeí umění. V dnešní době je nutné integrovat měření výkonnosti do strategického rozhodování organizací. Manažeři muzeí cítí tlak, aby obhájili existenci jejich instituce a aby dokázali, že své zdroje alokují efektivně. Pomocí v tom by mohla být model navržený na základě spojení nástroje Balanced Scorecard a metody Data Envelopment Analysis. V rámci výzkumu byla uplatněna kombinovaná metoda kvalitativního a kvantitativního výzkumu. Kvalitativní data byla získána pomocí dotazníků a polostrukturovaných rozhovorů. Kvantitativní data byla získána z dotazníků, výročních zpráv muzeí a z reportů Národního informačních a poradenského střediska pro kulturu. Hlavním cílem práce je navrežní modelu, který by dokázal zachytit všechny muzejní aktivity a poskytl obsáhlý obraz o výkonnosti muzea a zároveň by poskytl srovnání s dalšími muzei.
Keywords:
art museums; Balanced Scorecard; Data Envelopment Analysis; museum management; performance measurement; Balanced Scorecard; Data Envelopment Analysis; management muzeí; muzea umění; měření výkonnosti
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/53550