Original title:
Marketing e-Governmentu v České republice
Translated title:
Marketing of e-Government in Czech Republic
Authors:
Nádvorníková, Markéta ; Lechner, Tomáš (advisor) ; Vláčil, Jan (referee) Document type: Master’s theses
Year:
2016
Language:
cze Publisher:
Vysoká škola ekonomická v Praze Abstract:
[cze][eng] Tématem této práce jsou možnosti využití marketingových nástrojů ve veřejné správě, konkrétně na poli postupné elektronizace veřejné správy označované jako e-government. V první části jsou diskutovány vhodnosti používání manažerských metod ve veřejném sektoru a nastíněn vývoj těchto implementací. Důraz je pak dán na marketingové nástroje a na způsoby komunikace orgánů veřejné správy s obyvateli. Na problematiku komunikace navazuje dílčí průzkum, který sleduje otevřenost webových stránek vybraných celostátních orgánů. Hlavní analýzou této práce je pak zhodnocení povědomí veřejnosti o možnostech využití služeb e-governmentu u nás. Průzkum proběhl na základě dotazníkového šetření a vyvrátil počáteční hypotézu, že nižší využívanost některých nástrojů plyne z nedostatku poskytnutých informací občanům.The subject of this thesis is the possibility of an application of marketing tools in the public administration, particularly in the field of a gradual computerization of the public administration, called e-government. In the Part I, a suitability of the use of manager methods within the public sector is discussed and, a development of these implementations is outlined. An emphasis is then put on the marketing tools and methods of communication between the public authorities and the population. The communication issue is followed by a partial survey, which observes an openness of websites of selected national authorities. Finally, the main analysis of the thesis is to evaluate the public awareness of the possibilities of using the e-government services in our country. The questionnaire-based survey disproved an initial hypothesis, that the lower utilization of some tools is a result of a lack of information provided to the citizens.
Keywords:
e-Government; marketing; public administration; e-Government; marketing; veřejná správa
Institution: University of Economics, Prague
(web)
Document availability information: Available in the digital repository of the University of Economics, Prague. Original record: http://www.vse.cz/vskp/eid/52624